Företag i fokus:

Telge Fastigheter i lyckat samarbete mot skadegörelse

291005491_422395166469526_6935582395983185846_n

Foto: Telge Fastigheter.

2017 var ett dyrt år för Telge Fastigheter som hade en nota på 4 473 400 kronor efter all skadegörelse.

Men på bara fem år har bolaget lyckats sänka sina årliga kostnader med cirka tre miljoner per år. Det rapporterade Telge Fastigheter under måndagen.

Uppemot 15 miljoner har sparats in under en femårsperiod tack vare det myndighetsgemensamma samarbetet PAX.

Ett storts samarbete där bland annat polis, kommunkontoren, kommunens säkerhetsavdelning, fältare, Nobina, brandförsvaret och andra fastighetsägare diskutera säkerhetsfrågor, tar fram gemensamma policys, utvecklar lokaluthyrning och mycket mer.

– Vi ses varannan vecka men har löpande kontakt även mellan våra möten och är snabba på att göra punktinsatser när någon part uppmärksammat ökad oro eller stökighet på en plats, säger Krister Mellström, vd Telge Fastigheter.

Under sommaren ska det kommunägda fastighetsbolaget investera ytterligare i bevakning för att få bukt med problemet samt öka tryggheten i Södertälje. Bland annat genom öka närvaron av väktare.

– Väktare gör ett viktigt förebyggande arbete genom att synas och ha dialog med de som gör fel. Deras rapporter ger oss också snabb information om vart vi ska styra Grönytegruppen när något vandaliserats eller om det är stökigt på en plats. Rent och snyggt är otroligt viktigt för den upplevda tryggheten, säger Bobil Oyal förvaltningschef på Telge Fastigheter.

Att bolaget lyckats sänka den årliga kostnaderna för skadegörelse har till stor del att göra med insamlat material från kamera och vittnesuppgifter.

– Varje gång vi har möjlighet polisanmäler vi skadegörelse. Det är en viktig signal, att skadegörelse får konsekvenser, att vi och samhället reagerar, säger Bobil Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2022 15:00
Senast uppdaterad: 5 juli 2022 17:24

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors