Företag i fokus:

Historisk satsning på 881 miljarder kronor för att öka takten

3993E0A0-2614-4F0F-9694-77403BB576D2

Foto: Alex Ataseven.

Det är nu sex år sedan arbetet med slussen inleddes. Den planerades att stå klart 2019, men istället väntas projektet stå helt klart 2025 – nio år efter första spadtaget.

Tidigare i juni presenterar regeringen en historisk rekordsatsning på Sveriges infrastruktur för att öka takten och förra veckan meddelades att Peab får uppdraget att bygga klart Slussen.

– Nu gör regeringen den största infrastruktursatsningen någonsin. Fler kommer kunna ta tåget till jobbet, åka säkert på vägen och skicka gods med sjöfarten. Vi ställer om transportsystemet och driver på den gröna industriella revolutionen med investeringar i hela landet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Arbetet med slussen i Södertälje stod helt stilla i över två års tid efter att byggnadsentreprenör Züblin och Sjöfartsverket avbröt samarbetet.

Arbetet tog fart igen i början på 2022 efter att Trafikverket tog över projektet från Sjöfartsverket som planerar att vara klara år 2025.

Sex år senare och flera miljarder kronor dyrare än beräknat.

Så kan nya området vid slussen se ut i framtiden. Bild/Illustration: Sweco.

Det nya beslutet om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen i Sverige omfattar en investering på 881 miljarder kronor. Detta för att öka takten i utvecklingen av Sveriges infrastruktur, slussen i Södertälje inkluderat.

I den nya planen har regeringen även implementerat en skärpt kostnadskontroll för att kraftfullt, och på ett systematiskt sätt, arbeta med kostnadsreducerande åtgärder.

Regeringen följer noga, i nära dialog med Trafikverket, myndighetens arbete, och avser också att återkomma med ett uppdrag till en myndighet som ska granska och följa kostnadskontrollarbetet.”, skriver regeringen.

I den första kalkylen skulle slussbyggt kosta 1,9 miljarder kronor, istället väntades kostnaderna stiga upp till 3,8 miljarder kronor när projektet står klart.

Vad slutnotan hamnar på återstår dock att se, men den gångna veckan tecknades ett nytt avtal mellan Trafikverket och Peab värt 1,5 miljarder svenska kronor.

– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, sade Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab i ett pressmedddelande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2022 05:00
Senast uppdaterad: 6 juli 2022 08:43

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors