Företag i fokus:

TV: Här sågas klaffarna av på Mälarbrona

Foto. Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Nu åtgärdas det återkommande problemet med den 50 år gamla Mälarbron som sväller upp av värmen.

Sent under tisdagskvällen inleddes arbetet med att såga av klaffarna för att motverka trafikkaoset som uppstår vid varma sommardagar.

– Arbetet kommer att ta fyra dagar, berättar Jocke Johansson från BVA som utför arbetet, tillsammans med BOA, till Telgenytt.

Robert Gillerberg, Anders Larsson och Jocke Johansson jobbar sent om nätterna för att såga av klaffarna på Mälarbron. Foto: Alex Ataseven.

De varma sommardagarna har på senare år ställt till det för Mälarbron som binder ihop östra och västra delarna av Södertälje. Klaffarna, som är som små fingrar som går in i varandra, är inte anpassade för den extrema värmen som uppstått på senare år.

I väntan på att färdigställa ett helt nytt pumpsystem på vardera sidan av bron, har Södertälje kommun ställt fram en lastbil som häller vatten för att kyla ner bron.

Men lösningen har dröjt och stött på problem.

Dessa inte har fungerat helt optimalt i praktiken då vattnet trycks ut för nära de förbipasserande bilarna.”, meddelade Södertälje kommun som tvingades att titta på andra lösningar.

Entreprenörerna BOA och BVA.

Förra veckan meddelade kommunen att man beslutat att såga av klaffarna som fastnar i varandra under varma förhållanden.

Men att såga av klaffarna innebär inte att problemet lösts en gång för alla.

– Bron är byggd på betong som sväller i värme och krymper när det är kallt. Risken finns att den kan fastna igen. Men att såga av klaffarna kommer minska problemet avsevärt, säger Johansson till Telgenytt.

Arbetet pågår kvällstid för att minimera trafikstörningar och till helgen ska arbetet vara helt färdigställt.

TV: Se när klaffarna, som fastnar under varma sommardagar, sågas ner.

Så kommer det att se ut när hundratals klaffar sågats av till helgen. Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2022 08:58
Senast uppdaterad: 6 juli 2022 09:09

Södertälje siktar på segern som Årets Stadskärna 2024

GRCity

Foto: Södertälje City/GRW

Södertälje, som var en hårfin finalist i tävlingen Årets Stadskärna 2023, har inte legat på latsidan sedan dess. Nu är blicken fast riktad mot 2024, med en förnyad och gemensam satsning för att kamma hem den prestigefyllda titeln.

– Att Södertälje kom till final förra året har varit en väldigt spännande erfarenhet för oss. Som stad har vi fått mer självförtroende och en bekräftelse att vi är på rätt väg i vår utvecklingsresa. Vi har använt Årets Stadskärna som mål under en lång tid och det har lett till en fantastisk utveckling där vi lärt oss mycket om samverkan och vår gemensamma styrka, så därför känns det helt rätt att ansöka igen som ett sätt att fullborda uppdraget och ge vår stad det fullständiga erkännande vi tycker att Södertälje ska ha, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.

Södertäljes resa mot att bli en modell för stadskärneutveckling har varit både spännande och inspirerande. Ett tätt samarbete mellan kommunen, fastighetsägare och näringslivet har lagt en solid grund för stadens positiva utveckling och framgångar. Denna gemensamma ansträngning har resulterat i en väl ansedd ansökan till Årets Stadskärna 2024, där man sammanfattat årets insatser, projekt och aktiviteter.

– Det har hänt och händer så mycket positivt i Södertäljes stadskärna. Jag ser just samverkan som avgörande för att nå den här förändringen och utvecklingen, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun

(Annonslänk)

Insatserna inkluderar allt från estetiska uppgraderingar till kreativa mötesplatser som ”sommarplatserna”, där färgglada arrangemang skapar en välkomnande atmosfär. Kulturella evenemang som Utebio och Södertäljefestivalen har också spelat en stor roll i att förena stadens invånare och besökare, vilket ytterligare förstärker känslan av ett gemensamt vardagsrum.

I ansökan lyfts även de pågående stadsbyggnadsprojekten fram, som med sitt intensiva arbete formar framtiden för Södertälje. Projekt som det nya hotellet vid Marenplan, Slussholmen, och det planerade Lunakvarteret pekar mot en ljus framtid med livliga mötesplatser som hjärtat i stadskärnan.

– Som fastighetsägare fortsätter vi att utveckla Södertälje i nära samverkan med kommun, näringsliv och Södertälje City. Vi vill att Södertäljes stadskärna ska vara Södertäljebornas vardagsrum och vi arbetar alla med att tillföra fler vackra mötesplatser, till exempel det nya hotellet vid Marenplan, säger Jens Halvarsson, utvecklingschef Stadsrum Fastigheter.

Den omsorgsfulla framställningen av ansökan visar på Södertäljes ambitiösa vision och dess förmåga att genomföra insatser som gör skillnad. Med ett starkt samarbete och en tydlig vision står Södertälje redo, med sikte inställt på att bli 2024 års vinnare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 20:18
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 21:56

Efter pendeltågskaoset – SJ tar nu över trafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Efter perioder av störningar i pendeltågstrafiken i Stockholm sker nu ett operatörsbyte. Från och söndag, den 3 mars, tar SJ Stockholmståg över ansvart från MTR för att förbättra trafiken.

I ett viktigt steg för Stockholms kollektivtrafik tar SJ Stockholmståg över driften av regionens pendeltåg från och med tidig morgon den 3 mars. Detta följer efter beslutet från Trafiknämnden att avbryta det befintliga avtalet med MTR i förtid, med målet att åtgärda de senaste tidernas tågkaos och skapa en mer stabil och tillförlitlig pendeltågsservice.

– Ända sedan beslutet togs i november har vi arbetat gemensamt för att återfå en stabil och pålitlig pendeltågstrafik. Det kommer att ta tid, men förutsättningarna förbättras nu, säger Erik Norling, Trafikdirektör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

(Annonslänk)

Det nya avtalet med SJ Stockholmståg, som initialt sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning, är en del av en större strategi för att komma till rätta med de problem som plågat pendeltågstrafiken – bland annat förseningar och inställda avgångar på grund av brist på personal och fordon. För att underlätta en smidig övergång har SJ Stockholmståg arbetat nära med Trafikförvaltningen och MTR under de senaste 16 veckorna, vilket inkluderar övergången av cirka 1 600 medarbetare från MTR till SJ Stockholmståg.

– Det är ett arbete som kommer att ta tid. Vi tar över driften med betydligt kortare framförhållning än normalt och har därför inte haft möjlighet att genomföra några större förändringar i samband med övertagandet, säger Lars Lindberg, vd på SJ Stockholmståg.

(Annonslänk)

Under ledning av VD Lars Lindberg, erkänner SJ Stockholmståg de utmaningar som ligger framför dem, men de har också tilldelats nya förutsättningar från Trafikförvaltningen för att möta dessa utmaningar. Dessa inkluderar fortsättningen av att framföra tågen enbemannade, vilket har varit praxis även under den tidigare operatören.

Denna förändring är ett tecken på Trafikförvaltningens och SJ Stockholmstågs åtagande att förbättra pendeltågstrafiken i Stockholm, med hopp om att återställa passagerarnas förtroende och erbjuda en mer pålitlig service.

– Vi ska göra vårt yttersta för att öka punktligheten, skapa stolta och engagerade medarbetare, intensifiera arbetet för att skapa en mer välfungerande fordonsflotta – allt i ett nära samarbete med Trafikförvaltningen, facken och skyddsombuden för att tillsammans öka pendeltågssystemets robusthet. Exakt vilka förbättringsåtgärder som behövs får vi återkomma till när vi fått tillträde till verksamheten och tagit emot våra nya kollegor, men vi ska se över allt från punktlighet och tågunderhåll till säkerhet och trygghet säger Lars Lindberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 15:45
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 15:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors