Företag i fokus:

Ledaren åtalad för grova hot mot kriminalvårdare

2022_05_tingsratt

Arkivbild/Foto: Alex Ataseven.

Den man som polisen pekar ut som ledare för Södertäljenätverket är dömd till 9 år och två månaders fängelse för flera grova brott.

Nu åtals 30-åringen för grova hot mot fyra kriminalvårdare, men nekar till anklagelserna.

Hoten mot kriminalvårdarna uppstod när de skulle förflytta den 30-åriga ledaren på Häktet Kronoberg den 18 januari 2021.

Enligt stämningsansökan angrep han vårdarna med hot om våld och uttryckte att han ska döda, eller allvarligt skada kriminalvårdarna och deras familj.

I samband de uttalade hoten ska den utpekade ledaren förstärkt hoten genom att syfta till sitt våldskapital med anledning av den kriminella grupperingen han tillhör.

Mannen är sedan tidigare dömd till fängelse i ett uppmärksammat Enrochat-mål, och i ett stort narkotika- och vapenmål i Uppsala.

Som bevis i ärendet har man samlat vittnesuppgifter samt film från ingripandet för att bevisa omständigheterna på plats.

30-åringen nekar till anklagelserna och brotten mot kriminalvårdarna i det nya åtalet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2022 15:45
Senast uppdaterad: 8 juli 2022 15:45

Kvinna låstes in i butik efter stöldförsök

polis

Arkivbild

Strax efter lunchtid upptäckte personalen i en matbutik en kvinna som försökte stjäla och låste in henne. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, men kvinnan hann komma undan.

Vid klockan 14:00 inkom ett larm till polisen om en konfrontation i en matbutik på Klockarvägen i Geneta. Där hade en kvinna blivit aggressiv mot personalen efter att de försökt hindra henne från att stjäla.

Personalen agerade snabbt för att förhindra en stöld och låste in kvinnan i butiken, men personalens handlade räckte inte hela vägen.
Kvinnan lyckades dock bryta sig ut och snabbt lämna platsen i en bil innan polisen hann anlända.

I samband med händelsen har polisen inlett en utredning och skrivit en anmälan om försök till rån i motvärnsfallet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 14:33
Senast uppdaterad: 19 september 2023 18:23

Morgonfikade med kollegor – Satte i halsen och dog

IMG_4442

Foto: Pexels.

En person avled tragiskt efter en incident på en verksamhet i Järna, enligt en anmälan till IVO. Det inträffade när personen satt i halsen under morgonfikat och avled på platsen.

Enligt en lexSarah-anmälan som skickades till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inträffade den tragiska händelse under morgonfikat på en daglig verksamhet i Järna.

En arbetstagare, som var verksam på platsen, drabbades plötsligt av en akut situation när personen satt i halsen och började hosta. Trots att medarbetare på platsen omedelbart försökte hjälpa arbetstagaren med Heimlich-manöver och hjärt-lungräddning (HLR), förlorade personen medvetandet.

112 tillkallades, och när polisen kom till platsen, tog de över ansvaret för HLR i väntan på akutläkare.

När vårdpersonal anlände, fortsatte återupplivningsförsöken i ytterligare fem minuter, men trots alla insatser gick det inte att rädda livet på den personen. Personen dödförklarades på platsen enligt den inlämnade anmälan till IVO.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 19 september 2023 10:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors