Företag i fokus:

Ny lag begränsar antal byten av vårdcentral – ”Lite rörigt”

Fotograf: Shamash Oyal.

Foto: Shamash Oyal.

Den första juli trädde en ny lag i kraft som förändrar vårdvalssystemen i Sverige.

Lagen reglerar bland annat listningens tillvägagångssättet och begränsar patienter att byta vårdcentraler till max två gånger per år. Enligt en vårdcentral som Telgenytt pratat med har den nya lagen bland annat skapat förvirring bland patienterna.

– Den nya lagen har gjort det lite rörigt när vi talar med patienter via telefon och i receptionen på mottagningen. Exempelvis då en patient ringt och bokat tid, men när hen kommer in så kan vi inte lista personen som då måste vända sig till sin vårdcentral där hen är inskriven i, säger en anställd på vårdcentralen till Telgenytt.

Patienterna väljer som tidigare vårdgivare inom vårdvalssystem genom att förhandslista sig hos en vårdcentral någonstans i landet, utan begränsning till bostadsort.

Men enligt den anställde på vårdcentralen finns det många patienter, med behov, som byter vårdcentral flera gånger i veckan. 

Problemet grundar sig i att enligt den nya lagen blir det möjligt att lista om sig maximalt två gånger per år. En annan förändring är att vårdgarantin inom primärvården enbart gäller på den vårdcentral där en person är listad.

– Det är en bra lag som kommer göra att det blir med ordning i primärvården i framtiden, men i början kommer det att vara rörigt tills alla har förstått lagen och gör ett ordentligt beslut om var de vill fortsätta att gå, säger den anställde till Telgenytt.

Den nya lagen med listningsbegränsning som trädde i kraft den 1 juli innebär bland annat att en gräns sätts för hur många listade invånare vårdcentralen tar emot.

– Det som gör det rörigt är att när en patient inte kan att lista sig på en mottagning, då känner sig personen inte välkommen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2022 20:02
Senast uppdaterad: 12 juli 2022 20:02

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors