Företag i fokus:

Ny lag begränsar antal byten av vårdcentral – ”Lite rörigt”

Fotograf: Shamash Oyal.

Foto: Shamash Oyal.

Den första juli trädde en ny lag i kraft som förändrar vårdvalssystemen i Sverige.

Lagen reglerar bland annat listningens tillvägagångssättet och begränsar patienter att byta vårdcentraler till max två gånger per år. Enligt en vårdcentral som Telgenytt pratat med har den nya lagen bland annat skapat förvirring bland patienterna.

– Den nya lagen har gjort det lite rörigt när vi talar med patienter via telefon och i receptionen på mottagningen. Exempelvis då en patient ringt och bokat tid, men när hen kommer in så kan vi inte lista personen som då måste vända sig till sin vårdcentral där hen är inskriven i, säger en anställd på vårdcentralen till Telgenytt.

Patienterna väljer som tidigare vårdgivare inom vårdvalssystem genom att förhandslista sig hos en vårdcentral någonstans i landet, utan begränsning till bostadsort.

Men enligt den anställde på vårdcentralen finns det många patienter, med behov, som byter vårdcentral flera gånger i veckan. 

Problemet grundar sig i att enligt den nya lagen blir det möjligt att lista om sig maximalt två gånger per år. En annan förändring är att vårdgarantin inom primärvården enbart gäller på den vårdcentral där en person är listad.

– Det är en bra lag som kommer göra att det blir med ordning i primärvården i framtiden, men i början kommer det att vara rörigt tills alla har förstått lagen och gör ett ordentligt beslut om var de vill fortsätta att gå, säger den anställde till Telgenytt.

Den nya lagen med listningsbegränsning som trädde i kraft den 1 juli innebär bland annat att en gräns sätts för hur många listade invånare vårdcentralen tar emot.

– Det som gör det rörigt är att när en patient inte kan att lista sig på en mottagning, då känner sig personen inte välkommen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2022 20:02
Senast uppdaterad: 12 juli 2022 20:02

Växtvandringar i Södertälje med Emilia Rekestad

Garden trädgård växt skog

Foto: Pixabay

Södertälje kommun arrangerar flera tillfällen för invånare som är intresserade av växter och odling. I år välkomnar Samhällsbyggnadskontoret bland annat Emilia Rekestad som leder växtvandringar om ätliga växter vid tre tillfällen.

Södertälje kommun anordnar olika evenemang för att främja kunskap om växter och odling. Efter förra årets succé med trädgårdsexperten Lena Israelsson på Estrad är det nu dags för årets tillställnig.

Det kostnadsfria evenemanget är öppet för alla intresserade, och ingen anmälan behövs. Kommunen erbjuder även en inspirerande föreläsning på Estrad den 13 september av Sara Bäckmo, där hon delar med sig av sina bästa odlingstips och erfarenheter från tio år som grönsaksodlare.

Växtvandringarna, där deltagarna kan lära sig mer om ätbara växter i den offentliga miljön, hålls i olika områden under tre dagar, inklusive centrum, Geneta och Fornhöjden. Vandringarna leds av den erfarna trädgårdsmästaren Emilia Rekestad samtliga dagar.

  • Geneta centrum, 14 augusti kl 18-20. Samling vid ingången till Geneta centrum.
  • Fornhöjden centrum, 2 september kl 11-13. Samling utanför entrén till Tempo.
  • Södertälje centrum, 16 september kl 11-13. Samling utanför Stadshusets entré.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 11:12
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 12:08

Storslagen tillställning när kungen firar 50 år på tronen

Kung-1

Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

Snart är det fem decennier sedan Kungen, Carl XVI Gustaf, besteg tronen. Detta uppmärksammas med en kortege genom Stockholms city och kulminerar i en enastående jubileumskonsert med svenska stjärnartister.

Den 15 september är det exakt 50 år sedan Carl XVI Gustaf, född den 30 april, blev Sveriges konung och statschef. Han tog över tronen den 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf.

Dagen inleds, klockan 14:30, med en kortege genom Stockholms city med deltagande av Kungen och Drottningen, och avslutas med en båtfärd från Skeppsholmen till Logårdstrappan. Efter detta väntar en jubileumskonsert vid Slottet på Norrbro, där folkkära artister som Tomas Ledin, Loreen, Magnus Uggla, Molly Sandén och andra kommer att uppträda.

Efter den konserten kommer festligheterna att kulminera i en dansfest på Gustav Adolfs torg som väntas pågå fram till klockan 22:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2023 21:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors