Företag i fokus:

Ny lag begränsar antal byten av vårdcentral – ”Lite rörigt”

Fotograf: Shamash Oyal.

Foto: Shamash Oyal.

Den första juli trädde en ny lag i kraft som förändrar vårdvalssystemen i Sverige.

Lagen reglerar bland annat listningens tillvägagångssättet och begränsar patienter att byta vårdcentraler till max två gånger per år. Enligt en vårdcentral som Telgenytt pratat med har den nya lagen bland annat skapat förvirring bland patienterna.

– Den nya lagen har gjort det lite rörigt när vi talar med patienter via telefon och i receptionen på mottagningen. Exempelvis då en patient ringt och bokat tid, men när hen kommer in så kan vi inte lista personen som då måste vända sig till sin vårdcentral där hen är inskriven i, säger en anställd på vårdcentralen till Telgenytt.

Patienterna väljer som tidigare vårdgivare inom vårdvalssystem genom att förhandslista sig hos en vårdcentral någonstans i landet, utan begränsning till bostadsort.

Men enligt den anställde på vårdcentralen finns det många patienter, med behov, som byter vårdcentral flera gånger i veckan. 

Problemet grundar sig i att enligt den nya lagen blir det möjligt att lista om sig maximalt två gånger per år. En annan förändring är att vårdgarantin inom primärvården enbart gäller på den vårdcentral där en person är listad.

– Det är en bra lag som kommer göra att det blir med ordning i primärvården i framtiden, men i början kommer det att vara rörigt tills alla har förstått lagen och gör ett ordentligt beslut om var de vill fortsätta att gå, säger den anställde till Telgenytt.

Den nya lagen med listningsbegränsning som trädde i kraft den 1 juli innebär bland annat att en gräns sätts för hur många listade invånare vårdcentralen tar emot.

– Det som gör det rörigt är att när en patient inte kan att lista sig på en mottagning, då känner sig personen inte välkommen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2022 20:02
Senast uppdaterad: 12 juli 2022 20:02

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors