Företag i fokus:

Ny lag begränsar antal byten av vårdcentral – ”Lite rörigt”

Fotograf: Shamash Oyal.

Foto: Shamash Oyal.

Den första juli trädde en ny lag i kraft som förändrar vårdvalssystemen i Sverige.

Lagen reglerar bland annat listningens tillvägagångssättet och begränsar patienter att byta vårdcentraler till max två gånger per år. Enligt en vårdcentral som Telgenytt pratat med har den nya lagen bland annat skapat förvirring bland patienterna.

– Den nya lagen har gjort det lite rörigt när vi talar med patienter via telefon och i receptionen på mottagningen. Exempelvis då en patient ringt och bokat tid, men när hen kommer in så kan vi inte lista personen som då måste vända sig till sin vårdcentral där hen är inskriven i, säger en anställd på vårdcentralen till Telgenytt.

Patienterna väljer som tidigare vårdgivare inom vårdvalssystem genom att förhandslista sig hos en vårdcentral någonstans i landet, utan begränsning till bostadsort.

Men enligt den anställde på vårdcentralen finns det många patienter, med behov, som byter vårdcentral flera gånger i veckan. 

Problemet grundar sig i att enligt den nya lagen blir det möjligt att lista om sig maximalt två gånger per år. En annan förändring är att vårdgarantin inom primärvården enbart gäller på den vårdcentral där en person är listad.

– Det är en bra lag som kommer göra att det blir med ordning i primärvården i framtiden, men i början kommer det att vara rörigt tills alla har förstått lagen och gör ett ordentligt beslut om var de vill fortsätta att gå, säger den anställde till Telgenytt.

Den nya lagen med listningsbegränsning som trädde i kraft den 1 juli innebär bland annat att en gräns sätts för hur många listade invånare vårdcentralen tar emot.

– Det som gör det rörigt är att när en patient inte kan att lista sig på en mottagning, då känner sig personen inte välkommen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2022 20:02
Senast uppdaterad: 12 juli 2022 20:02

UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

BB7C515F-BFC8-47B6-ADA9-C99BC59D2690

Foto: Shamash Oyal / Läsarbilder

Lunagaraget har på kort tid drabbats av en oroande serie bilbränder. Enligt uppgifter till Telgenytt misstänks en tonåring ligga bakom samtliga bilbränder.

Tre bränder med endast två dagars mellanrum. De misstänkt anlagda bränderna, som inträffade den 19 augusti, 21 augusti och senast idag strax efter klockan 17:00, har fått boende i området att känna en otrygghet.

Enligt källor till Telgenytt rör sig om medvetet anlagda bränder och att misstankarna riktas mot en tonåring som stoppats av polisen vid samtliga tillfällen. En person som bor i närheten av Lunagaraget har berättat för Telgenytt att tonårigen har setts vid samtliga tre bränder och ska även ha blivit stoppad av polis i området.

Vid ett tillfälle ska barnet, som bedöms enligt källor vara omkring 13-14 år gammalt, även ha setts komma ut från Lunagaraget.

Barnets mamma på plats enligt uppgifter.
Även idag befann sig barnet på plats och stoppades av polisen, och precis som vid tidigare tillfällen ska tonåringens mamma ha funnits på platsen, men hon ska ha anlänt kort därefter.

Polisen har ännu inte gått ut med någon officiell kommentar om ärendet, men det finns misstankar om att bränderna var anlagda.

Ingen person har rapporterats skadad i samband med händelserna.

Uppdatering:

Polisen bekräftar på onsdagskvällen att en 16-17-årig flicka har gripits.

– Vi har inlett en förundersökning och flickan misstänks för mordbrand, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Läs även: – BILDEXTRA / TV: Kraftig brand i Lunagaraget – igen

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 17:36
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 18:14

BILDEXTRA / TV: Kraftig brand i Lunagaraget – igen

38E6D8D0-4F31-487B-BFAA-AF7E62EBF960

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions / Läsarbild

Ännu en fordonsbrand har inträffat i Lunagaraget. Det är tredje gången på knappt en vecka som räddningstjänsten tillkallas till garaget i centrala Södertälje.

En brand har utbrutit i Lunagaraget klockan 17:22 på onsdagseftermiddagen. Ögonvittnen rapporterar om kraftig rökutveckling och att flera fordon ska vara involverade i branden.

Detta är den tredje händelsen i garaget på knappt en vecka.
Strax efter klockan 17:38 på måndagen inträffade en annan fordonsbrand i samma garage.
Även i helgen, den 19:e, ryckte räddningstjänsten ut till Lunagaraget efter kraftiga smällar och en bilbrand som orsakade betydande skador på flera fordon.

– En personbil som har brunnit och andra närliggande bilar ska ha skadats av sotning, säger räddningstjänstens vakhavande befäl till Telgenytt

Om det finns någon koppling mellan dessa tre incidenter är för närvarande oklart.

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Läsarbild

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Foto: Daniel Brace, Braceiller Productions.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 15:47
Senast uppdaterad: 11 september 2023 14:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors