Företag i fokus:

Anställd på Scania trakasserad på grund av sin sexuella läggning

Scania Foto. Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

En anställd på Scania trakasseras av kollegor på grund av sin sexuella läggning. Trots att cheferna informerats har inga åtgärder gjorts.

Nu har DO, diskrimineringsombudsmannen, beslutat att utreda sextrakasserierna mot mannen och företagets hantering av uppgifterna.

Jag har flaggat detta under en sådan lång tid. Dessa individer förminskar mig och får mig att känna mig otrygg.”, skriver den utsatta personen till diskrimineringsombudsmannen.

I mitten på juni inkom en anmälan till DO efter att man upplevt sig diskriminerad, trakasserad och sexuellt trakasserad på sin arbetsplats.

Enligt uppgifter har trakasserierna pågått i ungefär 1,5 år och vid upprepande gånger har två kollegor yttrat sig om mannens sexuella läggning.

Anställd på Scania trakasseras av två kollegor (Bilden har inget med artikeln att göra.) Foto: Scania.

Trots att mannen försökt få stopp på trakasserierna genom att informera ansvariga chefer har åtgärderna från företaget varit undermåliga.

De två kollegorna som genomfört trakasserierna har efter möte med chef och facklig representant fått tillsägelse och åtgärden blev då; – ”Dra ett sträck över detta och börja om

Men trots tillsägelse har de två anställda på Scania fortsatt att trakassera sin kollega för dennes sexuella läggning.

Jag känner mig väldigt utsatt och i en obekvämn situation på min egna arbetsplats, att jag inte kan vara öppen och ärligt gentemot andra kollegor”, skriver han till DO.

Nu har diskrimineringsombudsmannen beslutat att utreda ärendet och kräver ett skriftligt svar från Scania senast den 25 augusti.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2022 16:07
Senast uppdaterad: 14 juli 2022 16:17

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors