Företag i fokus:

Anställd på Scania trakasserad på grund av sin sexuella läggning

Scania Foto. Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

En anställd på Scania trakasseras av kollegor på grund av sin sexuella läggning. Trots att cheferna informerats har inga åtgärder gjorts.

Nu har DO, diskrimineringsombudsmannen, beslutat att utreda sextrakasserierna mot mannen och företagets hantering av uppgifterna.

Jag har flaggat detta under en sådan lång tid. Dessa individer förminskar mig och får mig att känna mig otrygg.”, skriver den utsatta personen till diskrimineringsombudsmannen.

I mitten på juni inkom en anmälan till DO efter att man upplevt sig diskriminerad, trakasserad och sexuellt trakasserad på sin arbetsplats.

Enligt uppgifter har trakasserierna pågått i ungefär 1,5 år och vid upprepande gånger har två kollegor yttrat sig om mannens sexuella läggning.

Anställd på Scania trakasseras av två kollegor (Bilden har inget med artikeln att göra.) Foto: Scania.

Trots att mannen försökt få stopp på trakasserierna genom att informera ansvariga chefer har åtgärderna från företaget varit undermåliga.

De två kollegorna som genomfört trakasserierna har efter möte med chef och facklig representant fått tillsägelse och åtgärden blev då; – ”Dra ett sträck över detta och börja om

Men trots tillsägelse har de två anställda på Scania fortsatt att trakassera sin kollega för dennes sexuella läggning.

Jag känner mig väldigt utsatt och i en obekvämn situation på min egna arbetsplats, att jag inte kan vara öppen och ärligt gentemot andra kollegor”, skriver han till DO.

Nu har diskrimineringsombudsmannen beslutat att utreda ärendet och kräver ett skriftligt svar från Scania senast den 25 augusti.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2022 16:07
Senast uppdaterad: 14 juli 2022 16:17

Miljökontoret häver förbudet mot kolgrillen

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa

Nu är det fram för restaurangen Cizgara i Mariekäll att grilla igen, det rapporterar SVT.

Det var i slutet på juni som miljökontoret förbjöd kolgrillen Cizgara att grilla efter klagomål från ett flertal grannar. Nu rapporterar SVT att kommunen har hävt förbudet mot att grilla med kol efter en genomförd inspektion den 7 juli.

Vid en provgrillning kunde miljökontoret konstatera att restaurangen inte skapade rök vid grillningen.

I samband med att beslutet upphävs ställs krav på Cizgara att lämna information om rökreningsanläggningen, bland annat uppgifter om dess kapacitet och luftflöde. Detta rapporterar SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 14:18
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 15:35

23-åring döms till fängelse för inblandning i sprängningar

Polis

Arkivbild

En 23-åring från Södertälje åtalades för inblandning i flera sprängningar i Stockholm. Nu har han dömts till flera års fängelse av tingsrätten.

Tidigt på morgonen i januari exploderade en kraftig bomb vid en restaurang i Stockholm. Dagen efter inträffade ännu en kraftig detonation vid ett lägenhetshotell i Kista där en kriminell nätverksledare hade sitt kontor. Båda sprängningarna orsakade omfattande skador på byggnaderna, men enligt rapporterna ska ingen person ha skadats i samband med händelserna.

Kort efter händelsen greps flera personer, inklusive en 23-åring från Södertälje och en 25-åring från Upplands Väsby. Åtal väcktes i juni mot totalt åtta personer,  i åldrarna 16 till 42, som misstänktes vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm. Dessa sprängningar kopplas samman med en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

Enligt domen ska Södertäljebon ha kört fordonet till platsen där andra personer utförde sprängningen. 23-åringen nekar till brottet och hävdar att han bara körde två män från en lägenhet till Kista och skulle få uppemot 80 000 kronor för körningen. Han påstår att han var ovetande om någon bomb eller detonation.

Dock hittade polisen hans DNA på ett av batterierna som påträffades vid sprängningsplatsen. Dessutom har man funnit chattkonversationer i hans telefon samt sökningar på internet relaterade till detonationen.

Tingsrätten har dömt Södertäljebon till fyra års fängelse för brottet allmänfarlig ödeläggelse. Domstolen anser att trots att han endast var i bilen och agerade som chaufför, så har han genom att transportera de två andra personerna varit delaktig som medbrottsling.

Läs även: – 26-åring dömd till fängelse – Förvarade bomb hemma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 11:46
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors