Företag i fokus:

Syrianskas syskonklubb utsatt för bedrägeri

braceiller

Södertäljeklubbens syskonklubb i Eskilstuna utsattes för penningtvättsbrott. Foto: Daniel Brace.

Syrianskas syskonklubb i Eskilstuna utsattes för bedrägeri efter att en kvinna i 40-års åldern lyckats överföra 135.000 kronor från klubbens konto i Nordea Bank till sitt egna.

Nu döms kvinnan att betala skadestånd till Syrianska föreningen på 42.000 kronor.

Händelsen inträffade i januari 2019 då föreningens kassör, som disponerade klubbens konto, blev bestulen på sin mobil under ett arbetspass som inte involverade fotbollsföreningen.

Kort efter stölden överfördes totalt 135.000 kronor i två omgångar till kvinnans privata konto efter att hon lyckats komma åt kontot via kassörens Bank ID.

Redan samma dag gjorde kvinnan ett uttag på 15.000 kronor, en Swishbetalning på 2.600 samt två betalningar på 9.000 respektive 15.370 kronor.

I förhör med polisen nekar kvinnan till brott och uppger att pengarna tillhörde en vän. Hennes vän ska då ha frågat om han kunde föra över en spelvinst till hennes konto som han ville undanhålla från Kronofogden vilket hon godkände.

Anledningen till de nämnda transaktionerna uppgav kvinnan att hon tog ut 15.000 kronor i kontant till vännen, betalade en av hans skulder samt betalade av egna skulder.

Tingsrätten pekade på att det var klandervärt att acceptera att ta emot pengar från en vän för att dölja pengarna från Kronofogden, men ansåg inte att kvinnan hade avsikt till den brottsliga gärningen.

När det var dags att ta ett beslutat i ärendet blev det först en frikännande dom från misstankarna om penningtvättbrott i tingsrätten i december 2021.

Men beslutet överklagades till hovrätten som nu ändrar tingsrättens dom.

Hovrätten dömde kvinnan förra veckan, den 15 juli, för penningtvättsbrott och ska betala skadestånd till Syrianska föreningen på 42.000 kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juli 2022 05:00
Senast uppdaterad: 20 juli 2022 05:56

Restaurang utsatt för ”smash and grab”-försök

Polis

Arkivbild

Natten mot onsdag inträffade ett ”smash and grab”-försök i Nykvarn. Flera polispatruller deltog i sökandet efter att gärningspersonerna hade flytt från platsen till fots.

Klockan 02:11  inträffade en dramatisk händelse när ett fordon körde in i en restaurang i Nykvarn.

-Polisens bedömning av händelsen är att det inte rör sig om en trafikolycka, utan syftet har varit att ta sig in i restaurangen för att stjäla, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt polisens uppgifter utlöstes ett inbrottslarm samtidigt som flera vittnen rapporterade att två misstänkta gärningspersoner hade använt sig av en ”smash and grab”-metod. Taktik innebar att de körde en bil rakt in i restaurangens lokaler för att komma åt värdefulla tillgångar.

Polisen agerade snabbt, och flera patruller ryckte ut för att söka efter de flyende gärningspersonerna. Under sökandet genomfördes kontroller av ett par personer, och flera vittnen hördes för att samla in mer information om händelsen.

Ingen misstänkt person är för närvarande gripen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 13:22
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 13:22

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors