Företag i fokus:

Utomhusbion och filmen Mamma Mia lockade storpublik

Alex Ataseven 7

Foto: Alex Ataseven.

Utomhusbion på Marenplan under klarblå himmel gjorde succé under torsdagen.

När solen gick ner över horisonten och mörkret lagt sig sattes filmen Mamma Mia igång med en fullsatt Marentrappa.

Flera hundra södertäljebor hade under torsdagen tagit sig till Marenplan med chips, dryck godis och tilltugg när Mamma Mia spelades på den stora duken.

– Jag tycker att det är jättekul och att sitta med nära och kära och kolla på film. Det är skillnad att sitta hemma och kolla film än att sista ute kolla på en storskärm. En sak som Södertälje kommun kunde fixa är ute dass till oss som kollar på filmen, säger Tindra.

Foodtruck på plats för den som missade att ta med tilltugg. Foto: Alex Ataseven.

Telgenytt som befann sig på plats vittnade om en magisk stämning där publiken vid flertalet tillfällen sjön med i filmen. När filmen var över fortsatte den härliga stämningen med dans och sång på trappan och vid den stora duken till tonerna av Abbas musik.

Mamma Mia var den första filmen av två. Den andra filmen, The Greatest Showman, spelas nästa torsdag den 28 juli.

– Det är jättebra och super att de har öppnat utebion nu efter corona pandemin. Trevligt sommarevenemang med fint väder, säger Katty till Telgenytt.

Petra & Katty. Foto: Shamash Oyal.

Rola och Philmon. Foto: Shamash Oyal.

– Det känns bra just idag för att det är fint väder och att man får komma ut. Jag tycker att det är bra att de har placerat själva skärmen lägligt med Maren i bakgrunden, säger vännerna Philmon och Rola.

Tindra, Tyr och hunden Curry. Foto: Shamash Oyal.

Foto: Alex Ataseven.

Foto: Alex Ataseven.

Foto: Alex Ataseven.

Foto: Alex Ataseven.

Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juli 2022 15:00
Senast uppdaterad: 22 juli 2022 14:08

16-åring från Södertälje gripen för mordplaner

Polis-4

Arkivbild

Den 23 augusti genomfördes en omfattande polisinsats i Uppsala där man lyckades gripa en 16-åring. Nu rapporterar Lt att pojken är hemmahörande i Södertälje.

Den 23 augusti befann sig polisen med tungt beväpnade styrkor i Gottsunda i över 12 timmar, enligt uppgifter till SVT. Under insatsen greps en 16-åring som är misstänkt för grovt vapenbrott samt förberedelse till mord.

16-årigen anhålls och har nu häktats i samband med insatsen i slutet på augusti. Tidigare rapporter har klargjort att mannen inte hade hemvist i Uppsala, men nu framkommer nya uppgifter.

Enligt uppgifter från Lt är den 16-åring som nyligen häktades hemmahörande i Södertälje och misstänks på sannolika skäl för grovt vapenbrott, efter att polisen beslagtog en pistol. Södertäljebon är också misstänkt för förberedelse till mord.

Senast den 28 september ska åklagaren besluta om att väcka åtal mot pojken.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 12:30
Senast uppdaterad: 5 september 2023 12:31

Lastbilschaufför bötfälld – Backade in i motorcyklist

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En lastbilschaufför bötfälldes under måndagskvällen efter en olycka där en motorcyklist blev påkörd.

Det var vid 21-tiden på måndagskvällen som en krock inträffade vid påfarten till E20 vid trafikplats Saltskog mot Nyköping. Räddningstjänsten, ambulansen och polisen kallades till platsen för att hantera situationen.

Händelsen uppstod när en lastbilsförare backade på påfarten och kolliderade med en motorcykel Föraren av motorcykeln klarade sig utan skador, och lastbilsföraren som var vållande till olyckan, bestraffades med böter för att ha backat på motorvägen.

Den fastställda bötesbeloppet som tilldelades var 3 000 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 5 september 2023 10:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors