Företag i fokus:

HSB köper centrala fastigheter – ”Coliving-boende för unga”

68F1ED94-44DF-4CE3-B51B-1D4848585D58

Foto: Alex Ataseven.

HSB köper fastigheterna Löjan 7 och Ollonborren 6 och 8 i Södertälje, det rapporterar HSB på egna hemsidan.

Totalt rör det sig om 56 lägenheter som HSB tog över den 1 juli.

23 lägenheter finns idag i Fastigheten Löjan 7, fördelat på över tre våningar, som ligger i Mariekäll på Brogatan där HSB planerar ett coliving-boende för unga. Det innebär att de som bor i lägenheterna delar ytor så som kök och vardagsrum med grannarna.

”De boende blir del av en social gemenskap samtidigt som klimatpåverkan minskar eftersom de delar många ytor och funktioner.”, skriver HSB i pressmeddelandet.

– Vi ser fantastiska möjligheter att med mindre anpassningar göra om fastigheten till ett coliving-boende särskilt riktad till unga. Det blir ytterligare ett verktyg för HSB att hjälpa unga in på bostadsmarknaden, berättade Cecilia Högberg, VD HSB Södertälje vid ett köptillfället.

Fastigheterna Ollonborren 6 och 8, som ritades 1938 av arkitekten Tore E:son Lindhberg, innehåller 33 hyreslägenheter och 5 lokaler och har en byggrätt för en trevåningsbyggnad.

– Att öka vårt hyresbestånd genom nybyggnation eller förvärv är ett av våra långsiktiga mål för att kunna erbjuda våra bosparande medlemmar fler hyresrätter. Det känns jätteroligt att vi nu fått möjlighet att förvärva fastigheterna, som förvisso är i behov av renovering, men är intressanta ur ett historiskt perspektiv, sade Cecilia Högberg.

Enligt HSB representerar fastigheterna Ollonborren 6 och 8 en tidstypisk 1930-talsarkitektur med funktionalistiska drag.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juli 2022 13:35
Senast uppdaterad: 24 juli 2022 13:37

Larm om rökutveckling från Södertälje sjukhus

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

På måndagsmorgonen larmades räddningstjänsten om rökutveckling på sjukhusets fastigheter på Erik Dahlbersväg. Enligt uppgifter ska började det ryka från ett batteri.

Det var vid klockan 08:27 på måndagsmorgonen som flera räddningsenheter ryckte ut att SOS Alarm fått samtal uppgifter om en brand på Södertälje sjukhus, Hus 20. När räddningstjänsten väl kom till platsen visade det sig att det rörde sig om en rökutveckling i ett batteri.

– Det är rökutveckling i ett batteri i ett batteridropp som vi tagit ut från fastigheten. Varför det har blivit rökutveckling i batteri vet vi inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

För närvarande arbetar räddningstjänsten fortfarande på platsen för att vädra och säkra platsen, men ingen avdelning inom sjukhuset har drabbats av branden.

– Vi är fortfarande kvar på platsen. Det inträffade i ett teknikrum i ett av sjukhusets lokaler, men det är ett rum som är byggt för att ha batterier och el. Det är inte inne på en avdelning, säger räddningstjänsten

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:54
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 08:08

Hon blir sjukhusets nya chefläkare – ”Ska bli spännande”

Ahl

Foto: Södertälje Sjukhus.

Annica Ahl har utsetts till en av sjukhusets två ordinarie chefläkare och kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Hon tillträder rollen hösten 2023.

– Jag ser fram emot att få lära känna ett nytt lagom stort sjukhus med brett sjukvårdsuppdrag. Det ska bli spännande att få se hur jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till bästa möjliga kvalitet och patientsäkerhet på Södertälje sjukhus, säger Annica Ahl.

Hon är specialist inom internmedicin och kardiologi samt överläkare och har många års erfarenhet. Bland annat från Capio S:t Görans sjukhus, där hon varit sektionschef för hjärtverksamheten sedan 2012 och verksamhetschef för Hjärtkliniken sedan 2017. Ahl är även engagerad i förbättringsarbete, utveckling och kvalitetssäkring i tvärprofessionella team.

Med sin gedigna erfarenhet inom akutsjukvård samt chefs- och ledningsuppdrag på flera nivåer, väntas Ahl att bidra till sjukhusets utveckling. Hon tillträder sin roll som chefläkare på Södertälje sjukhus den 1 oktober 2023.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa Annica välkommen till Södertälje sjukhus. Annicas långa erfarenhet av förbättringsarbete med fokus på kvalitet och patientsäkerhet och stora engagemang för personcentrering och patientinvolvering blir en stor tillgång i arbetet med att leda och utveckla sjukhuset, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

Läs även: – Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:22
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 07:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors