Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Södertäljebo stoppad på Arlanda – Smugglade 170 miljoner

Fotomotage Alex Ataseven

Södertäljebo stoppad av tullpersonal på Arlanda.

En 35-årig butiksägare från Södertälje stoppades på Arlanda med 170 miljoner i flera resväskor påväg till Istanbul.

Upptäckten gjordes efter att tullpersonalen uppmärksammat personen med en ”avvikande” resväska.

Det var den 12 maj tidigare i år som tullen på Arlanda grep en 35-år man för att ha försökt smuggla närmare 170 miljoner kronor i olika valörer till Istanbul enligt Expressens uppgifter.

Mannen stoppades och den ”avvikande” resväskan röntgades och visade sig innehålla hela 25 miljoner i kontanter. Efter en närmare kontroll fann tullpersonalen ytterligare 145 miljoner i två andra väskor som mannen försökte checkade in.

Pengarna var packade i buntar, omslöts av avfallspåsar från kommunen och var fördelade i olika valörer.

  • 130 miljoner svenska kronor
  • 33 miljoner norska kronor
  • 2,6 miljoner danska kronor
  • 335 000 euro
  • 90 200 amerikanska dollar
  • 10 300 brittiska pund

Pengarna var packade i kommunens avfallspåsar.

I förhör ska den 35-åriga mannen från Södertälje påstått sig blivit lurad att åka till Istanbul i Turkiet. Han berättade att han planerade att resa till Turkiet för att få vård för sina smärtor i ryggen. En okänd person ska då klivit in och erbjudit att bekosta resan mot att han tog med sig trycksaker från Sverige.

Men i mannens beslagtagna mobil skulle det avslöjas i WhatsApp-konversationer flera smuggelturer. Södertäljebon ska ha gjort åtta tur- och returresor från Arlanda till Istanbul mellan mars och april i år.

Konversationerna kopplades till en 50-årig matthandlare där även framgick exakta belopp som smugglas vid varje tillfälle, samt namn till mottagaren.

Enligt Expressen, som var först med att rapportera om nyheten, står båda personer nu åtalade för ha smugglat närmare 170 miljoner kronor ut ur landet.

Men var pengarna kommer ifrån är i nuläget okänt, men polisen misstänker att pengarna kommer från en brottslig verksamhet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2022 08:04
Senast uppdaterad: 26 juli 2022 15:10

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors