Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Södertäljebo stoppad på Arlanda – Smugglade 170 miljoner

Fotomotage Alex Ataseven

Södertäljebo stoppad av tullpersonal på Arlanda.

En 35-årig butiksägare från Södertälje stoppades på Arlanda med 170 miljoner i flera resväskor påväg till Istanbul.

Upptäckten gjordes efter att tullpersonalen uppmärksammat personen med en ”avvikande” resväska.

Det var den 12 maj tidigare i år som tullen på Arlanda grep en 35-år man för att ha försökt smuggla närmare 170 miljoner kronor i olika valörer till Istanbul enligt Expressens uppgifter.

Mannen stoppades och den ”avvikande” resväskan röntgades och visade sig innehålla hela 25 miljoner i kontanter. Efter en närmare kontroll fann tullpersonalen ytterligare 145 miljoner i två andra väskor som mannen försökte checkade in.

Pengarna var packade i buntar, omslöts av avfallspåsar från kommunen och var fördelade i olika valörer.

  • 130 miljoner svenska kronor
  • 33 miljoner norska kronor
  • 2,6 miljoner danska kronor
  • 335 000 euro
  • 90 200 amerikanska dollar
  • 10 300 brittiska pund

Pengarna var packade i kommunens avfallspåsar.

I förhör ska den 35-åriga mannen från Södertälje påstått sig blivit lurad att åka till Istanbul i Turkiet. Han berättade att han planerade att resa till Turkiet för att få vård för sina smärtor i ryggen. En okänd person ska då klivit in och erbjudit att bekosta resan mot att han tog med sig trycksaker från Sverige.

Men i mannens beslagtagna mobil skulle det avslöjas i WhatsApp-konversationer flera smuggelturer. Södertäljebon ska ha gjort åtta tur- och returresor från Arlanda till Istanbul mellan mars och april i år.

Konversationerna kopplades till en 50-årig matthandlare där även framgick exakta belopp som smugglas vid varje tillfälle, samt namn till mottagaren.

Enligt Expressen, som var först med att rapportera om nyheten, står båda personer nu åtalade för ha smugglat närmare 170 miljoner kronor ut ur landet.

Men var pengarna kommer ifrån är i nuläget okänt, men polisen misstänker att pengarna kommer från en brottslig verksamhet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2022 08:04
Senast uppdaterad: 26 juli 2022 15:10

Ungdomars sommarmöbel tar plats på Marenplan

4EFB1B1A-2C2E-4207-BA55-E32887CE3C8D

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun monterar en sommarmöbel idag, utformad av barn och ungdomar genom påsk- och sommarlovskollo, under ledning av Grafikens Hus och Läsfrämjarinstitutet. Möbeln blir en del av sommarplatsen på Marenplan, en plats för nya idéer och uttryck.

Södertälje kommun fortsätter sitt initiativ med sommarplatser, vilket innebär att testa nytänkande idéer. Bland annat blir Marenplan en plats för att utforska innovativ möblering av kajer och gångstråk.

Kommunen har ställt material och ytor för målning till förfogande, samtidigt som Grafikens hus och Läsfrämjarinstitutet har stöttat genom att tillhandahålla pedagogiskt stöd. Arbetet startade under vårens påskkollo och fortsatte under sommarens Konst- och demokratikollo. Bänken, skapad som en ”platsbyggd sittmöbel”, förväntas stå på Marenplan tillsammans med andra möbleringar som ett schackbräde och planteringskärl.

– Att engagera andra är en stor poäng. Det bygger intresse för en plats och visar att den är något vi utvecklar tillsammans. Skapandet tar upp frågeställningar som hur solen rör sig, tillgänglighet för funktionshindrade, material och färger. Men framförallt hur vi skapar en plats som är trivsam och välkomnar alla Södertäljebor, säger projektledaren Klara Henning från kommunens samhällsbyggnadskontor.

Hon påpekar även att tillfälliga omvandlingar som denna ger utrymme för modigare och mer lekfulla uttryck än vad traditionell stadsplanering kanske tillåter.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 22:58

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors