Företag i fokus:

Lyxiga burgare, DJs, trubadur – Lovise Bar & Kök sadlar om

Alex Ataseven L.BK

Kajsa Grzybowska, platsansvarig på Lovise Bar & Kök. Foto: Alex Ataseven.

Efter ett tung period av pandemi och hårda restriktioner har restaurangbranschen sakta men säkert återhämtat sig.

För Lovise Bar och Kök på Lovisinsgatan, tidigare Old McLovis, öppnar man i nu i nya anda under helgen. 

– Det var en tuff period för oss när pandemin slog till. Nu ska det bli riktigt spännande med en nystart, säger Kajsa Grzybowska, som är platsansvarig på Lovise Bar & Kök, till Telgenytt.

När pandemin slog till bommande Lovise igen och höll stängt en längre period, men öppnade portarna igen när restriktionerna släppte.

Kort därefter valde krogen att på nytt att hålla stängt för att renovera och fräscha till. Både menyn och inredningen fick sig ett rejält ansiktslyft.

Smashedburger gjorda av högrev. Foto: Alex Ataseven.

– Vi valde att slopa den tidigare menyn helt och hållet och riktar in oss mot färska hemmagjorda hamburgare. Vi testade menyn innan vi stängde för renovering, det var supergott, säger Kajsa.

Lovise Bar & kök har under en längre tid varit en attraktiv rockbar, men nu väljer krogen att sadla om.

Här har restaurangen valt att satsa på en renodlad bar med smashedburger av högrev samt nattliga aktiviteter med DJs på helger och trubadur på onsdagar.

– Responsen har varit extrem bra, det känns otroligt kul. Den här premiärhelgen har vi DJs på plats, så nu vi förbereder för full rulle hela helgen, säger Kajsa innan hon tvingas att lämna oss för att finslipa detaljerna inför kvällens tillställning.

Kajsa Grzybowska ser fram emot kvällens premiär på Lovise Bar & Kök. Foto: Alex Ataseven.

Lovise Bar & Kök på Lovisinsgatan 11. Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juli 2022 17:14
Senast uppdaterad: 29 juli 2022 22:45

Scanias nya miljardfabrik har invigts i Södertälje

b1f100c2732dc20d_org

Foto: Scania

Mer än 1 miljard kronor har investerats i en ny fabrik för batterimontering i Södertälje. Under gårdagen kunde Scania äntligen inviga den nya fabriken, vilket markerar en viktig milstolpe för företaget.

En batterifabrik med en anläggning på 18 000 kvadratmeter, som påbörjades byggas i början av 2021, är nu färdigställd. Under tisdagen invigde Scania den batterimonteringsfabrik vid sitt huvudkontor i Södertälje, vilket möjliggör serieproduktion av tunga, elektriska fordon.

– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål. Fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik.

Scanias nya batterifabrik i Södertälje. Foto: Scania

Företaget har ambitiösa mål att 50 procent av deras försäljning ska utgöras av elektriska fordon fram till 2030. De tror också på en framtid där alla transporter elektrifieras. Genom en gemensam satsning med Northvolt utvecklades en battericell med hög prestanda och lågt koldioxidavtryck, skräddarsydd för tunga transporter. Den här cellen monteras nu i Scanias lastbilar vid den nya fabriken i Södertälje, som ligger nära chassimonteringen. Fabriken är utrustad med hög grad av automatisering och kommer att sysselsätta 550 personer, vilket möjliggör effektiv serieproduktion av elektriska fordon.

– Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger de Vries.

Läs även: – Här testas nya solcellsdrivna lastbilen – ”Vi är i framkant”

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 10:58
Senast uppdaterad: 6 september 2023 10:59

Nu ökar kontrollerna kraftigt över vilka som bor i Sverige

2021_12_skatteverket

Foto: Alexander Isa

Skatteverket planerar en betydande ökning av övervakningen av personer som är bosatta i Sverige, med start nästa år. Detta enligt rapportering från Nyhetsbyrån TT.

Enligt en rapport som har utförts på regeringens uppdrag planerar Skatteverket att utvidga den befintliga folkbokföringen till en årlig översikt över alla som är bosatta i Sverige.

De nuvarande årliga kontrollerna av bostadsort, som Skatteverket redan utför, kommer nu att starkt öka och involvera samarbete med flera myndigheter. Dessa kontroller kommer att omfatta noggranna identitetskontroller och kommer att involvera personer med samordningsnummer samt de som inte är registrerade hos Skatteverket, vilket kommer att bidra till en uppdaterad befolkningsstatistik.

Skatteverket har redan startat arbete med att kontrollera vistelseorten för personer utan uppehållstillstånd i Sverige, baserat på Migrationsverkets data.

Enligt ett riksdagsförslag bör personer som tar emot bidrag och ersättningar, efter folkräkningen, personligen presentera biometrisk ID-handling för fortsatta utbetalningar. Bidrag som inte bekräftas inom en given tidsram dras helt tillbaka, vilket även kan avslöja felaktiga utbetalningar utomlands.

Vid månadsskiftet hade över 9 000 bosättningsutredningar inletts och dessa hade hittills resulterat i att mer än 4 000 personer avregistrerats från folkbokföringen. Trots detta uppskattar Skatteverket att 98 procent av befolkningen redan idag bor på sina angivna adresser, enligt Nyhetsbyrån TT.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 september 2023 20:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors