Företag i fokus:

Byggbranschen missnöjda med kommunernas upphandlingar

Foto: Byggföretagen.

Missnöjet bland företagen i byggbranschen gentemot landets kommuner är tydligt märkbar.

Det visare en undersökning som den svensk arbetsgivarorganisation, Svenskt Näringsliv som företräder privata företag, nyligen utfört.

I en stor enkät samlade Svensk Näringsliv hela 6 568 svar från företagen i byggbranschen. 44 % av alla företag i branschen är missnöjda med kommunernas hantering och önskar en snabbare handläggning.

– Kommunen har ansvar för planeringen, medan byggbranschens aktörer bidrar med kunskap om marknad och byggteknik. Okunskap kring varandras roller leder till att projekt försenas och fördyras, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen i ett pressmeddelande.

Svensk Näringsliv mäter årligen cirka 30 000 företag för att samla en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen i sina kommuner.

36 procent av byggföretagen anser att kommunens upphandling är bristfällig.

– Offentlig upphandling spelar stor roll när det gäller att skapa goda förutsättningar för en sund konkurrens. Det handlar om att alla aktörer i alla led säkerställer transparens och förutsägbarhet för att vi tillsammans ska kunna åstadkomma schyssta affärer, säger Tanja Rasmusson.

Totalt svarade 6 568 företag inom byggbranschen på Svensk Näringslivs årliga enkät.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juli 2022 05:00
Senast uppdaterad: 2 november 2022 15:35

Kvinna låstes in i butik efter stöldförsök

polis

Arkivbild

Strax efter lunchtid upptäckte personalen i en matbutik en kvinna som försökte stjäla och låste in henne. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, men kvinnan hann komma undan.

Vid klockan 14:00 inkom ett larm till polisen om en konfrontation i en matbutik på Klockarvägen i Geneta. Där hade en kvinna blivit aggressiv mot personalen efter att de försökt hindra henne från att stjäla.

Personalen agerade snabbt för att förhindra en stöld och låste in kvinnan i butiken, men personalens handlade räckte inte hela vägen.
Kvinnan lyckades dock bryta sig ut och snabbt lämna platsen i en bil innan polisen hann anlända.

I samband med händelsen har polisen inlett en utredning och skrivit en anmälan om försök till rån i motvärnsfallet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 14:33
Senast uppdaterad: 19 september 2023 18:23

Morgonfikade med kollegor – Satte i halsen och dog

IMG_4442

Foto: Pexels.

En person avled tragiskt efter en incident på en verksamhet i Järna, enligt en anmälan till IVO. Det inträffade när personen satt i halsen under morgonfikat och avled på platsen.

Enligt en lexSarah-anmälan som skickades till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inträffade den tragiska händelse under morgonfikat på en daglig verksamhet i Järna.

En arbetstagare, som var verksam på platsen, drabbades plötsligt av en akut situation när personen satt i halsen och började hosta. Trots att medarbetare på platsen omedelbart försökte hjälpa arbetstagaren med Heimlich-manöver och hjärt-lungräddning (HLR), förlorade personen medvetandet.

112 tillkallades, och när polisen kom till platsen, tog de över ansvaret för HLR i väntan på akutläkare.

När vårdpersonal anlände, fortsatte återupplivningsförsöken i ytterligare fem minuter, men trots alla insatser gick det inte att rädda livet på den personen. Personen dödförklarades på platsen enligt den inlämnade anmälan till IVO.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 19 september 2023 10:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors