Företag i fokus:

Dålig insyn och avtal utanför LOU – Den miljö vi bygger upp skapar utrymme för korruption

Bild. Alex Ataseven , Kerimo

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden i Södertälje kommun.

Tekniska nämnden fick i slutet av 2020 en rapport som visar att avtalstroheten ligger lite över 80 %. Jag och mina kollegor i Moderaterna uttryckte flera gånger önskemål om att få en mer detaljerad redovisning som förklarar dem låga siffrorna. Dessvärre verkar det här ämnet inte vara populärt i nämnden som leds av Centerpartisten Tage Gripenstam. Vi fick helt enkelt inte den informationen vi efterfrågade.

Majoriteten talar gärna om vikten av att visa hårdhandskarna mot korruption, och nu ska även anställda, 7000 personer, bakgrundskontrolleras. Att då inte kunna agera transparent är högst problematiskt.

Kan det vara så att ämnet är extra känsligt i denna nämnd som är kopplad till samhällsbyggnadskontoret?

”Kontoret hade handlat utanför lagen och slutsumman för skattebetalarna hamnade på 45 miljoner istället för 25”

Annars förstår jag inte varför det ska vara så svårt att få svar. Vi talar om ett kontor där vi nyligen hade en skandal med ett parkeringsdäck. Kontoret hade handlat utanför lagen och slutsumman för skattebetalarna hamnade på 45 miljoner istället för 25.

Kontorschefen fick naturligtvis gå, men det egentliga problemet ligger hos den politiska kravställaren. 

 LOU (Lagen om offentlig upphandling) finns till för att myndigheter ska anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt. Inköpsrapporten från 2020 visar att det under perioden förekom otillåten upphandling och skadestånds volymen uppgick till 41,6 miljoner kronor.  

De största köpen utanför avtal låg hos Nordea Finans för fordon och hos Peab för bygg och anläggningsentreprenader. Varför kommunen inte väljer att handla upp inom LOU, och vem som godkänner dessa beställningar, det kunde ingen på senaste sammanträdet svara på.

Varken chefer, ledamöter eller ordförande. Inte heller varför kommunen har handlat fordon via Nordea Finans senaste 30 åren när sedvanliga upphandlingsavtal ligger på fyra år. Ordförande i Tekniska nämnden efterfrågar aldrig detaljer och undviker ämnet.    

Tage Gripenstam (C), Kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden. Foto: Ellinor Colline/Södertälje kommun.

Jag har också vänt mig till Telge Inköp om rapporten med resultaten från 2021, men även där stötte jag till en början på hinder. Jag fick till svar att Telge Inköp har beslutat om att alla inte får ta del av den.

”Röd markering att rapporten inte får sprida sig utanför arbetsrummet.”

Efter många mail och samtal till både Telge inköp och samhällsbyggnadskontoret fick jag slutligen se rapporten för 2021. En rapport som stadshusets juridiska rådgivare själva anser vara en offentlig handling men samtidigt så skrivs det med röd markering att rapporten inte får sprida sig utanför arbetsrummet. 

Jag frågar mig själv varför denna inköpsrapport var så svår att få tag på och kanske presenterar sig svaret i rapporten, utifrån att vi ser en ökning av otillåtna upphandlingar jämfört med 2020.

Nu uppgår de till närmare 44 miljoner kronor. Avtalstroheten går åt fel håll och från året innan så har vi ökat i 9 av 11 inköpsområden gällande otillåtna upphandlingar för Tekniska nämnden. 

 ”Det jag lyfter handlar om en inköpsrapport, men det är också ett symtom på något annat.”

En professionell relation mellan politiker och tjänstemän är viktigt. En familjär känsla är trevligt och tonen ska vara god, men det finns behov av en rågång som ibland skapa utrymme för hårda frågor och raka svar. Det jag lyfter handlar om en inköpsrapport, men det är också ett symtom på något annat.

Jag menar att det går att agera skarpare från politiskt håll och jag är säker på att avtalstroheten går att höja. I slutändan handlar det om sund konkurrens mellan företagare och tillvaratagande av skattemedel. 

Kan vi börja med att ta avtalstroheten på allvar Tage? Kan du tänka dig att lyfta framtida rapporter, i samband med informationspunkten vid kvartalsrapporten? 

Vi måste kunna ta diskussionen ett steg vidare från att i bästa fall vara en simpel siffra på en power point-presentation?

Öppenhet motverkar fusk och Södertäljeborna har rätt till och förtjänar insyn. 

Lukas Kerimo (M)

Ersättare tekniska nämnden

Läs även: 7000 kommunanställda ska granskas – Men inte folkvalda politiker

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2022 09:58
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Fler yrkesutbildningar – Så rustar Liberalerna för framtiden

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

En borgerlig arbetslinje behöver kompletteras med en liberal utbildningspolitik. Så kan Sverige och Södertälje gå stärkt ur den kommande lågkonjunkturen.

Utanförskapet bredde ut sig under Socialdemokraternas åtta år vid regeringsmakten. Sedan 2018 är utomeuropeiskt födda kvinnor den största gruppen långtidsarbetslösa. Stefan Löfven lovade EU:s lägsta arbetslöshet – tvärtom har vi idag EU:s tredje högsta.

Situationen på svensk arbetsmarknad är paradoxal: det finns 364 000 personer utan arbete, samtidigt står 126 000 tjänster tomma. Idag upplever mer än dubbelt så många arbetsgivare inom restaurang, omsorg och i industrin att de har brist på arbetskraft jämfört med tio år sedan.

Metin Hawsho, gruppledare (L) Södertälje

Matchningsproblematiken härstammar ur en utbildningsskuld som den förra regeringen valde att ignorera. Med Liberalerna i regering blir det ändring på detta.

I årets budget prioriterar Liberalerna utbildning. Vi satsar på runt 20 000 fler utbildningsplatser i bristyrken. För vi vet att arbetslinjen är som bäst när den kombineras med en liberal utbildningslinje. 

Det här kommer leda till fler kan ta jobb som lokförare, kockar, VVS-montörer, undersköterskor och batteritekniker. Fler som tar hand om äldre, lagar mat till skolbarn och får tågen att komma i tid. Fler kommer få in lönen den 25:e varje månad, fler barn kommer se sina föräldrar gå till jobbet och färre kommer leva på bidrag.

En sund jobbpolitik behöver en stark utbildningspolitik.

Johan Pehrson,
Partiledare, arbetsmarknads- och integrationsminister (L)

Mats Persson
Utbildningsminister (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L) Södertälje

Victor Zetterman,
andre vice ordförande i socilanämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Arbetslösheten i Södertälje faller mer än i andra kommuner

2022_01_arbetsformedlingen-fasadskylt1-scaled

Foto: AF

14 av 26 kommuner i Stockholms län såg en minskande arbetslöshet i augusti. Södertälje var en av de kommuner i länet där nedgången var störst.

Under augusti månad rapporterade Södertälje kommun en total arbetslöshet på 10,5 procent. Det är en minskning jämfört med samma tidpunkt i fjol (−0,7 procentenheter). Även i Stockholms län sjunker arbetslösheten något.

Sett till antalet personer betyder det att 5 471 av 52 105 invånare i åldern 16 till 65 år i Södertälje kommun var inskrivna som arbetssökande (221 färre än i augusti i fjol).

Det är 28:e månaden i följd som arbetslösheten i Södertälje är lägre än den var under samma tidpunkt året innan. Sedan april 2021 har arbetslösheten gått ner från 12,9 till 10,5 procent.

Södertälje är inte den enda kommunen i Stockholms län där arbetslösheten går nedåt. Vi ser just nu en nedgång i 14 av 26 kommuner. Störst är minskningen i Botkyrka, där arbetslösheten sjunker med 1,0 procentenheter. I tabellen längre ner ser du utvecklingen i samtliga kommuner i länet.

(Annonslänk)

Även om arbetslösheten i Södertälje alltså minskar, så ligger den fortfarande över snittet i hela Stockholms län (10,5 procent i kommunen, jämfört med 6,3 procent i hela länet). Södertälje har därmed även den högsta arbetslöshetsnivån i länet. Vaxholm har den lägsta (3,0 procent). För att Södertälje skulle komma ner i samma arbetslöshetsnivå som Vaxholm skulle 3 908 personer behöva sysselsättas.

I riket som helhet sjönk arbetslösheten i augusti jämfört med året innan (−0,2 procentenheter) och ligger nu på 6,4 procent. 223 av 290 kommuner har lägre arbetslöshet i dag än för ett år sedan.

Malmö är den kommun som har högst arbetslöshet just nu (12,3 procent) i landet som helhet, medan Kiruna har den lägsta (2,2 procent). Södertäljes arbetslöshet sticker ut som den femte högsta i hela landet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 16:03
Senast uppdaterad: 17 september 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors