Företag i fokus:

Granberg: Det är fult att ljuga Boel Godner

2022_01_Granberg-Godner

Foto: Shamash Oyal.

I LT måndag 1/8 så skriver Boel Godner (S) och Johan Andersson (S) att de utesluter samarbete med Realistpartiet för att, och jag citerar; ”De sprider lögner som skadar Södertälje”.

Realistpartiet har sökt efter texter/uttalanden som kan definieras som lögner som skadat Södertälje. Vi hittar inga. Det finns därmed grund för en förtalsanmälan om de inte kan påvisa lögner som skadat Södertälje.

Det vi däremot talat om är kavalkader av skandaler som t.ex. Fornhöjdsskandalen och P-hus skandalen. Skandaler som möjligen skadat förtroendet för Socialdemokraterna.

Då slog det mig – Kan det vara så illa att hybrisen är så stor hos Boel och Johan att de jämställer sitt parti med Södertälje? Jag kan inte dra några andra slutsatser!

I ett sådant scenario menar de att vi sprider lögner om S. Även där rannsakar vi oss själva och kan inte hitta några lögner.

Vi har lyft dåliga och hemliga bostadsaffärer, bristen på upphandlingar och insyn, misstankar om korruption i stadshuset. Men aldrig påstått något som inte är sant!

Men tänk arrogansen att likställa sitt parti och sig själva med Södertälje, man baxnar…

”S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.”

Maktfullkomligheten är tydlig i insändaren. S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.

Joakim Granberg och Realistpartiet överväger att förtalsanmälan Boel Godner (S) och Johan Andersson (S).

Hon deklarerar att hon kan styra med V eller alla de borgerliga partierna så länge hon får behålla ordförandeklubban och makten. Detta trots att S troligen tappar väljare i Södertälje även detta val, precis som i tidigare val.

Så frågan är: Vågar övriga partier ta makten och därmed ansvaret, eller kommer ytterligare ett parti sluta upp bakom Boel i utbyte mot en ordförandepost?

Det märkliga är inte att Boel och S vill behålla makten, det märkliga är att flera partier verkar förhålla sig till Boels synsätt och accepterar att hon bestämmer allt väsentligt.

Ibland tror jag att några gruppledare är nöjda med att Boel sköter de stora affärerna och att de själva har sin nämnd eller bolag att gömma sig i. För tar man makten så måste man ju ta ansvar på riktigt och jobba hårt!

Övriga majoritetspartier protesterar inte ens när de stängs ute ifrån stora affärer som Boel i ensamt majestät tillsammans med ett par andra Socialdemokrater beslutar om. Som t.ex. vem som skall få köpa våra tillgångar och till vilket pris, vilket var fallet med bostäderna i Hovsjö som ett exempel.

”S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen.”

S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen. Man har styrt de senaste 30 åren (100 år sedan 1917), varav Boel de sista 12 åren. Makten har blivit för koncentrerad kring en eller ett fåtal personer. Det hade varit samma problem oavsett vilket parti som haft makten så länge, så det handlar egentligen inte om S.

Det handlar om att samma personer inte ska ha makt för länge. Det centrala målet förflyttas till att handla om att behålla makten istället för att tjäna medborgarna, vilket förtroendeuppdraget egentligen går ut på.

Realistpartiet står redo att ta ansvar för Södertälje tillsammans med andra partier som känner sig redo att styra kommunen utan S. Ett S som behöver minst 4 år på ”avbytarbänken” för att hitta tillbaka till sina rötter och en mer ödmjuk inställning.

Södertälje behöver en omstart!
En ny ledning som står för öppenhet och demokrati. Det måste vara slutsmusslat i stadshuset nu!

Hela kommunen skulle må bättre av ett mer demokratiskt styre där Realistpartiet ingår, så rösta realistiskt i kommunvalet 11/9 – För din egen skull!

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2022 18:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Starkt år för Scania – ”Har varit ett händelserikt år”

Kallsater

David Källsäter, vd, Scania Sverige. Foto: Elmia Lastbil.

2023 blev ett framgångsrikt år för Scania. Trots komponentbrist och en svagare konjunktur, lyckades bolaget öka sina marknadsandelar och registreringar av tunga fordon, särskilt förbränningsmotorer.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassiline för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler, säger Scanias VD, David Källsäter.

Med 2856 registrerade fordon under året, vilket representerar en ökning från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023, dominerade Scania marknaden för lastbilar med förbränningsmotorer i Sverige.

Källsäter betonade vikten av deras V8-motorer och den nya Super-drivlinan, som utmärker sig med den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden enligt jämförelsetester. Han underströk även betydelsen av att minska bränsleförbrukningen i förbränningsmotorer för att nå klimatmål, och lyfte fram möjligheten att använda förnybara drivmedel som HVO, biogas och RME.

– Det är glädjande att elektrifieringen ökar i Sverige. Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger Källsäter.

(Annonslänk)

Förutom framgångar med förbränningsmotorer, gjorde Scania betydande framsteg inom hållbara transportlösningar. Andelen hållbara fordon (RME, gas, elektriska och hybridlösningar) bland Scanias registrerade fordon ökade till 24,2 procent, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med föregående år. Elektriska fordon i branschen ökade med 73,5 procent jämfört med 2022.

Scania har också engagerat sig i att bygga världens mest hållbara ellastbil och införde nyligen gröna inköpskrav på sina leverantörer. I december mottog de den tyska utmärkelsen European Transport Award för sina ellastbilar, baserat på hållbarhetskriterier.

Företaget har ambitiösa klimatmål för sin leverantörskedja, produktion och kundernas koldioxidutsläpp, och var den första lastbilstillverkaren som antog vetenskapliga mål enligt Science Based Target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:13

Är Socialdemokraternas nya målgrupp de svagsinta?

Granberg foto- Liza

Foto: Liza Simosson

Forskning visar på att medelintelligensen har ökat för varje generation under hela 1900 talet fram till 2000 talet, då den i stället sjunker år för år, något som Socialdemokraterna verkar ha tagit fasta på och dragit slutsatsen att sanning och fakta inte är lika viktigt längre, utan det är vad man säger för stunden och hur många som kan tänkas tro på det som räknas!

Jag drar denna slutsats då jag aldrig tidigare sett något riksdagsparti så systematiskt kabla ut uppenbara lögner helt utan att skämmas, även när en lögn synas i riksmedia står man fast vid lögnen då man kallt räknar med att de svagsinta inte ska faktagranska utan i stället blint tro på den falska propaganda som öses ut.

Jag tänker främst på Magdalena Anderssons (S) utspel om att man alltid haft en stram invandringspolitik, det trots att man styrde Sverige mellan 2014–2022 då invandringen var extremt hög och okontrollerad.

Nu påstår Socialdemokraterna att det är alla andras fel att Sverige haft en okontrollerad invandring under Socialdemokraternas period vid makten.
Ett bisarrt utspel, tror ens de svagsinta på den lögnen?

När man ställs mot väggen av journalister som faktiskt ställer de rätta frågorna om Socialdemokraternas politik under perioden 2014–2022 och om den verkligen var för en stram invandring? – Ja då skyller man på Miljöpartiet, det var nog mer en MP regering än en S regering under den perioden. Noterbart är att Daniel Helldén (MP) har varit tydlig med raka motsatsen till en stram invandring om de ska ingå i en regering efter valet 2026 = Repris?

”Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet”

Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet enormt och även misstron mot myndighetspersoner, det skadar samhället som helhet.

Som Realist så bygger hela min politiska idé på att politiken ska vara transparent och tydlig i vad man står för och vad man vill göra eller inte göra, man ska också erkänna misstag som gjorts och inte skylla ifrån sig på andra, ta ansvar helt enkelt!

Ni som har följt mig vet att jag inte bara skäller på Sossar, utan även på moderater när det behövs då de sedan 2022 ingår i styret av Södertälje tillsammans med S och MP.

(Annonslänk)

Jag diskriminerar inget parti, alla som slösar bort skattepengar eller ljuger om fakta förtjänar att granskas, oppositionens uppdrag är att granska makthavarna!

Jag har varit tydlig med att jag vill återinföra tjänstemannaansvaret, och att det ska bli konsekvenser även när politiker slarvar bort skattepengar oavsett partitillhörighet!
Jag blir illamående när politiker kan göra bort sig nästan hur mycket som helst utan konsekvens, man löser sina skandaler genom att i efterhand bevilja sig själva ansvarsfrihet,
som i exemplet Fornhöjdsskandalen som sannolikt lett till åtal i det privata näringslivet.

Jag kommer inte helt osökt in på Ingela Nylund Watz (S) som är riksdagsledamot sedan 2010 och varit med under åren 2014–2022 då MP regeringen med S styrde Sverige.

I LT 6/2 drar Ingela i sin insändare helt skamlöst ett streck över S ansvar för samhällsutvecklingen under sina år vid makten, och att bankerna tog ut miljardvinster även under deras tid ”glömmer” hon och menar på att det är nya regeringens fel att bankerna tjänar mycket pengar.

”Drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel”

Hon glömmer orsaker som kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor, det är inte problemet, utan alla samhällsproblem och familjers försämrade ekonomi har plötsligt uppstått på drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel.

Att region Stockholm går back för första gången på 20 år sedan S tog över 2022 är också nya regeringens fel enligt Ingela Nylund Watz logik. Sist regionen gick back var också under en period av S styre, men det nämner inte Ingela såklart. Det skapar ett stort politikerförakt att ljuga så uppenbart för folket och förtroendet för politiker sjunker som en sten just tack vara utspel som Ingelas. En Fokus/Novus undersökning under valet 2022 visar på att så många som varannan väljare har tappat respekten för politiker och den politiska processen, inte så konstigt faktiskt.

Det är för Googlekunniga läsare tydligt att Ingelas insändare riktar sig mot svagsinta personer utan verklighetsförankring!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors