Företag i fokus:

Granberg: Det är fult att ljuga Boel Godner

2022_01_Granberg-Godner

Foto: Shamash Oyal.

I LT måndag 1/8 så skriver Boel Godner (S) och Johan Andersson (S) att de utesluter samarbete med Realistpartiet för att, och jag citerar; ”De sprider lögner som skadar Södertälje”.

Realistpartiet har sökt efter texter/uttalanden som kan definieras som lögner som skadat Södertälje. Vi hittar inga. Det finns därmed grund för en förtalsanmälan om de inte kan påvisa lögner som skadat Södertälje.

Det vi däremot talat om är kavalkader av skandaler som t.ex. Fornhöjdsskandalen och P-hus skandalen. Skandaler som möjligen skadat förtroendet för Socialdemokraterna.

Då slog det mig – Kan det vara så illa att hybrisen är så stor hos Boel och Johan att de jämställer sitt parti med Södertälje? Jag kan inte dra några andra slutsatser!

I ett sådant scenario menar de att vi sprider lögner om S. Även där rannsakar vi oss själva och kan inte hitta några lögner.

Vi har lyft dåliga och hemliga bostadsaffärer, bristen på upphandlingar och insyn, misstankar om korruption i stadshuset. Men aldrig påstått något som inte är sant!

Men tänk arrogansen att likställa sitt parti och sig själva med Södertälje, man baxnar…

”S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.”

Maktfullkomligheten är tydlig i insändaren. S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.

Joakim Granberg och Realistpartiet överväger att förtalsanmälan Boel Godner (S) och Johan Andersson (S).

Hon deklarerar att hon kan styra med V eller alla de borgerliga partierna så länge hon får behålla ordförandeklubban och makten. Detta trots att S troligen tappar väljare i Södertälje även detta val, precis som i tidigare val.

Så frågan är: Vågar övriga partier ta makten och därmed ansvaret, eller kommer ytterligare ett parti sluta upp bakom Boel i utbyte mot en ordförandepost?

Det märkliga är inte att Boel och S vill behålla makten, det märkliga är att flera partier verkar förhålla sig till Boels synsätt och accepterar att hon bestämmer allt väsentligt.

Ibland tror jag att några gruppledare är nöjda med att Boel sköter de stora affärerna och att de själva har sin nämnd eller bolag att gömma sig i. För tar man makten så måste man ju ta ansvar på riktigt och jobba hårt!

Övriga majoritetspartier protesterar inte ens när de stängs ute ifrån stora affärer som Boel i ensamt majestät tillsammans med ett par andra Socialdemokrater beslutar om. Som t.ex. vem som skall få köpa våra tillgångar och till vilket pris, vilket var fallet med bostäderna i Hovsjö som ett exempel.

”S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen.”

S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen. Man har styrt de senaste 30 åren (100 år sedan 1917), varav Boel de sista 12 åren. Makten har blivit för koncentrerad kring en eller ett fåtal personer. Det hade varit samma problem oavsett vilket parti som haft makten så länge, så det handlar egentligen inte om S.

Det handlar om att samma personer inte ska ha makt för länge. Det centrala målet förflyttas till att handla om att behålla makten istället för att tjäna medborgarna, vilket förtroendeuppdraget egentligen går ut på.

Realistpartiet står redo att ta ansvar för Södertälje tillsammans med andra partier som känner sig redo att styra kommunen utan S. Ett S som behöver minst 4 år på ”avbytarbänken” för att hitta tillbaka till sina rötter och en mer ödmjuk inställning.

Södertälje behöver en omstart!
En ny ledning som står för öppenhet och demokrati. Det måste vara slutsmusslat i stadshuset nu!

Hela kommunen skulle må bättre av ett mer demokratiskt styre där Realistpartiet ingår, så rösta realistiskt i kommunvalet 11/9 – För din egen skull!

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2022 18:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Filminspelning på populära platsen i Södertälje

05FC55DC-1ADD-40F8-985D-AA51545296F5

Foto: Alexander Isa

Södertälje blev under onsdagen scenen för en spännande filminspelning där snöscotrar och snökanoner inkluderades. Detaljer kring projektet hålls hemliga, men spekulationer och närvaron av kända mediehus antyder en stor produktion.

Under onsdagen förvandlades Ragnhilsborgsbacken i Södertälje till en filmstudio, där ett team av filmare och skådespelare tog över landskapet. Med snöscotrar som susade förbi och snökanoner i full drift, skapades en vinteratmosfär som fångade förbipasserandes intresse.

Ragnhilsborgsbacken togs under en dag över av ett stort filmteam. Foto: Alexander Isa

Detaljer kring produktionen är fortfarande höljda i mystik. Trots närvaron av representanter från bland annat SVT, är uppgifter om filmens innehåll och syfte sparsamma. Enligt uppgifter till Telgenytt kan projektet vara en del av en större satsning för ledande så kallade ”Streamers”.

Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig även Friluftsfrämjandet, som ansvarar för Ragnhilsborgsbackens anläggning. Deras arbete med att hålla en av snökanonerna igång var avgörande för att skapa den rätta vinterkänslan som scenen krävde.

Vad som än spelas in vid Ragnhilsborgsbacken, står det klart att Södertälje än en gång har satt sitt avtryck på den svenska filmkartan.

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 22:42
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 22:42

Larm om singelolycka vid Moraberg

Olycka-raddningstjansten-2

Arkivbild

En singelolycka rapporterades vid Morabergavfarten på onsdagseftermiddagen. Flera räddningsenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

SOS Alarm mottog uppgifter om en singelolycka som inträffade på onsdagseftermiddagen vid Morabergavfarten. Olyckan skedde klockan 17.13, i anslutning till motorvägsavfarterna från E4:an och vidare mot Morabergavfarten. Olyckan ska enligt Trafikverkat haft en liten påverkan trafikflödet i området.

Räddningstjänsten var snabbt på plats för att säkra olycksplatsen och för att se till att trafiken kunde flyta på som vanligt. Deras snabba insats bidrog till att undvika större trafikstörningar och säkerställde att situationen hanterades effektivt.

Enligt de senaste rapporterna finns det i nuläget inga uppgifter om personskador i samband med olyckan. Orsaken till olyckan är fortfarande oklara.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 17:53
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 17:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors