Företag i fokus:

Granberg: Det är fult att ljuga Boel Godner

2022_01_Granberg-Godner

Foto: Shamash Oyal.

I LT måndag 1/8 så skriver Boel Godner (S) och Johan Andersson (S) att de utesluter samarbete med Realistpartiet för att, och jag citerar; ”De sprider lögner som skadar Södertälje”.

Realistpartiet har sökt efter texter/uttalanden som kan definieras som lögner som skadat Södertälje. Vi hittar inga. Det finns därmed grund för en förtalsanmälan om de inte kan påvisa lögner som skadat Södertälje.

Det vi däremot talat om är kavalkader av skandaler som t.ex. Fornhöjdsskandalen och P-hus skandalen. Skandaler som möjligen skadat förtroendet för Socialdemokraterna.

Då slog det mig – Kan det vara så illa att hybrisen är så stor hos Boel och Johan att de jämställer sitt parti med Södertälje? Jag kan inte dra några andra slutsatser!

I ett sådant scenario menar de att vi sprider lögner om S. Även där rannsakar vi oss själva och kan inte hitta några lögner.

Vi har lyft dåliga och hemliga bostadsaffärer, bristen på upphandlingar och insyn, misstankar om korruption i stadshuset. Men aldrig påstått något som inte är sant!

Men tänk arrogansen att likställa sitt parti och sig själva med Södertälje, man baxnar…

”S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.”

Maktfullkomligheten är tydlig i insändaren. S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.

Joakim Granberg och Realistpartiet överväger att förtalsanmälan Boel Godner (S) och Johan Andersson (S).

Hon deklarerar att hon kan styra med V eller alla de borgerliga partierna så länge hon får behålla ordförandeklubban och makten. Detta trots att S troligen tappar väljare i Södertälje även detta val, precis som i tidigare val.

Så frågan är: Vågar övriga partier ta makten och därmed ansvaret, eller kommer ytterligare ett parti sluta upp bakom Boel i utbyte mot en ordförandepost?

Det märkliga är inte att Boel och S vill behålla makten, det märkliga är att flera partier verkar förhålla sig till Boels synsätt och accepterar att hon bestämmer allt väsentligt.

Ibland tror jag att några gruppledare är nöjda med att Boel sköter de stora affärerna och att de själva har sin nämnd eller bolag att gömma sig i. För tar man makten så måste man ju ta ansvar på riktigt och jobba hårt!

Övriga majoritetspartier protesterar inte ens när de stängs ute ifrån stora affärer som Boel i ensamt majestät tillsammans med ett par andra Socialdemokrater beslutar om. Som t.ex. vem som skall få köpa våra tillgångar och till vilket pris, vilket var fallet med bostäderna i Hovsjö som ett exempel.

”S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen.”

S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen. Man har styrt de senaste 30 åren (100 år sedan 1917), varav Boel de sista 12 åren. Makten har blivit för koncentrerad kring en eller ett fåtal personer. Det hade varit samma problem oavsett vilket parti som haft makten så länge, så det handlar egentligen inte om S.

Det handlar om att samma personer inte ska ha makt för länge. Det centrala målet förflyttas till att handla om att behålla makten istället för att tjäna medborgarna, vilket förtroendeuppdraget egentligen går ut på.

Realistpartiet står redo att ta ansvar för Södertälje tillsammans med andra partier som känner sig redo att styra kommunen utan S. Ett S som behöver minst 4 år på ”avbytarbänken” för att hitta tillbaka till sina rötter och en mer ödmjuk inställning.

Södertälje behöver en omstart!
En ny ledning som står för öppenhet och demokrati. Det måste vara slutsmusslat i stadshuset nu!

Hela kommunen skulle må bättre av ett mer demokratiskt styre där Realistpartiet ingår, så rösta realistiskt i kommunvalet 11/9 – För din egen skull!

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2022 18:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Hemmastarkt NIF på jakt efter 3 nya poäng

NIF

#29 Markus Jonsson och #91 Oscar Janthe har levererat de senaste matcherna. Får publiken se nya poäng från duon under söndagen? Foto: RG Foto-Media

Svenska Superligan Herr
Omgång 20
Nykvarns IBF (11) – Team Thorengruppen (9)
Matchstart: 17:00

Efter en kort paus är det återigen dags för en spännande hemmamatch för NIF i Furuborghallen. På söndag är det Team Thorengruppen som står som motståndare, ett lag som endast lyckats säkra 2 av 18 möjliga poäng under de senaste 6 matcherna.

Gästerna kommer från en förlust i övertid mot Karlstad (4–5) och befinner sig för närvarande två poäng bakom Jönköping, som innehar den sista slutspelsplatsen. Umeålaget har fortfarande allt i egna händer med 7 omgångar kvar, men för att upprätthålla sina chanser behöver de poäng i den kommande matchen mot ett hemmastarkt NIF.

För NIF har segern senast mot Kalmarsund bidragit till att självförtroendet stärkts. Det var en match där flera pusselbitar föll på plats samtidigt, vilket resulterade i tre viktiga poäng för laget. För att NIF ska kunna fortsätta sin kamp för en plats i slutspelet krävs det en seger på söndag för att hålla liv i sina förhoppningar.

Senast lagen möttes var under hösten där Umeålaget var strået vassar och betydligt mer effektivt än NIF, vilket resulterade i en seger på 8–3. NIF har visat sig vara starka på hemmaplan där de har säkrat 79% av sina poäng, och de har stört flera av topplagen som besökt Furuborghallen. Kan de inleda matchen lika starkt som de gjorde mot Kalmarsund? Det återstår att se.

Matchen spelas söndagen den 11 februari kl.17:00 i Furuborghallen.

Biljetter finns att köpa här:

Matchen sänds via Sportexpressen TV här:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 11 februari 2024 02:32

Olycka på Mälarbron – Flera fordon inblandade 

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En trafikolycka involverande flera fordon på Mälarbron i Södertälje, vilket lett till stora trafikstörningar.

(Annonslänk)

En brand rapporterades utbruten i en lägenhet belägen på bottenvåningen i ett flerbostadshus

Olyckan, som rapporterades vid 21-tiden har medfört betydande trafikstörningar i centrala Södertälje. Olyckan som inträffade på lördagskvällen involverad flera fordon 

Räddningstjänsten, tillsammans med flera andra hjälpenheter, har snabbt ryckt ut  till platsen för att hantera situationen. Skadeläget för de inblandade är för tillfället okänt.

Enligt Trafikverket har olycka stor påverkan på trafiken i båda riktningarna och kommer att vara påverkad fram till åtminstone klockan 22.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 21:21
Senast uppdaterad: 10 februari 2024 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors