Företag i fokus:

Granberg: Det är fult att ljuga Boel Godner

2022_01_Granberg-Godner

Foto: Shamash Oyal.

I LT måndag 1/8 så skriver Boel Godner (S) och Johan Andersson (S) att de utesluter samarbete med Realistpartiet för att, och jag citerar; ”De sprider lögner som skadar Södertälje”.

Realistpartiet har sökt efter texter/uttalanden som kan definieras som lögner som skadat Södertälje. Vi hittar inga. Det finns därmed grund för en förtalsanmälan om de inte kan påvisa lögner som skadat Södertälje.

Det vi däremot talat om är kavalkader av skandaler som t.ex. Fornhöjdsskandalen och P-hus skandalen. Skandaler som möjligen skadat förtroendet för Socialdemokraterna.

Då slog det mig – Kan det vara så illa att hybrisen är så stor hos Boel och Johan att de jämställer sitt parti med Södertälje? Jag kan inte dra några andra slutsatser!

I ett sådant scenario menar de att vi sprider lögner om S. Även där rannsakar vi oss själva och kan inte hitta några lögner.

Vi har lyft dåliga och hemliga bostadsaffärer, bristen på upphandlingar och insyn, misstankar om korruption i stadshuset. Men aldrig påstått något som inte är sant!

Men tänk arrogansen att likställa sitt parti och sig själva med Södertälje, man baxnar…

”S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.”

Maktfullkomligheten är tydlig i insändaren. S skall styra Södertälje oavsett vad väljarna röstar på, även om ca 70% av Södertäljeborna inte röstar på S.

Joakim Granberg och Realistpartiet överväger att förtalsanmälan Boel Godner (S) och Johan Andersson (S).

Hon deklarerar att hon kan styra med V eller alla de borgerliga partierna så länge hon får behålla ordförandeklubban och makten. Detta trots att S troligen tappar väljare i Södertälje även detta val, precis som i tidigare val.

Så frågan är: Vågar övriga partier ta makten och därmed ansvaret, eller kommer ytterligare ett parti sluta upp bakom Boel i utbyte mot en ordförandepost?

Det märkliga är inte att Boel och S vill behålla makten, det märkliga är att flera partier verkar förhålla sig till Boels synsätt och accepterar att hon bestämmer allt väsentligt.

Ibland tror jag att några gruppledare är nöjda med att Boel sköter de stora affärerna och att de själva har sin nämnd eller bolag att gömma sig i. För tar man makten så måste man ju ta ansvar på riktigt och jobba hårt!

Övriga majoritetspartier protesterar inte ens när de stängs ute ifrån stora affärer som Boel i ensamt majestät tillsammans med ett par andra Socialdemokrater beslutar om. Som t.ex. vem som skall få köpa våra tillgångar och till vilket pris, vilket var fallet med bostäderna i Hovsjö som ett exempel.

”S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen.”

S-ledningen har helt tappat den demokratiska kompassen. Man har styrt de senaste 30 åren (100 år sedan 1917), varav Boel de sista 12 åren. Makten har blivit för koncentrerad kring en eller ett fåtal personer. Det hade varit samma problem oavsett vilket parti som haft makten så länge, så det handlar egentligen inte om S.

Det handlar om att samma personer inte ska ha makt för länge. Det centrala målet förflyttas till att handla om att behålla makten istället för att tjäna medborgarna, vilket förtroendeuppdraget egentligen går ut på.

Realistpartiet står redo att ta ansvar för Södertälje tillsammans med andra partier som känner sig redo att styra kommunen utan S. Ett S som behöver minst 4 år på ”avbytarbänken” för att hitta tillbaka till sina rötter och en mer ödmjuk inställning.

Södertälje behöver en omstart!
En ny ledning som står för öppenhet och demokrati. Det måste vara slutsmusslat i stadshuset nu!

Hela kommunen skulle må bättre av ett mer demokratiskt styre där Realistpartiet ingår, så rösta realistiskt i kommunvalet 11/9 – För din egen skull!

Joakim Granberg, partiledare
Realistpartiet, ditt lokalparti 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2022 18:54
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

SSK i stor sorg – Juniortränare avliden

SSK

Foto: Södertälje SK

SSK:s juniortränare André Kallenberg har oväntat gått bort. Hans bortgång har satt klubben i stor sorg.

SSK befinner sig i djup sorg efter den plötsliga bortgången av deras juniortränare André Kallenberg, som oväntat avled under måndagskvällen.

Kallenberg, som var känd för sin djupa kunskap inom ishockey, var mer än bara en tränare. Han var en inspirationskälla och engagerad mentor för både spelare och sina tränarkollegor. Hans dedikation till sporten och sitt lag har gjort ett bestående intryck som kommer att hedras och minnas lång tid framöver.

”Hans passion för sporten och engagemang för sitt lag kommer att leva vidare i våra minnen. Våra tankar går till Andrés familj och anhöriga. Vila i frid André.”, skriver klubben på sin hemsida.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 08:04
Senast uppdaterad: 8 februari 2024 08:04

Domstolen fastslår: Momika utvisas, men stannar i landet

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika: Skärmdump TikTok

Migrationsdomstolen har fastställt att Salwan Momika, känd som koranbrännaren, ska utvisas från Sverige. Dock kan inte utvisningen genomföras på grund av den stora hotbilden i hemlandet.

– Migrationsdomstolen har kommit fram till att det finns grund för att återkalla uppehållstillståndet och flyktingstatusförklaringen, säger Karin Dahlin, chefsrådman.

(Annonslänk)

I oktober 2023 beslutade Migrationsverket att inte förlänga Salwan Momikas uppehållstillstånd efter att ha funnit att han, enligt myndigheten, lämnat oriktiga uppgifter. Han anklagas för att ha undanhållit viktig information, vilken spelade en avgörande roll i den tidigare asylbedömningen, och att uppehållstillståndet därmed beviljades baserat på felaktiga premisser.

Trots ett överklagande av Momika, fastslår Migrationsdomstolen beslutet om utvisning, men med hänsyn till internationella skyddsregler som förbjuder utvisning till länder där personer riskerar förföljelse.

Domstolen understryker att Momikas koranbränningar i Sverige har skapat en hotbild mot honom i hemlandet Irak, vilket omöjliggör en omedelbar utvisning. Detta innebär att han utesluts från internationellt skydd, men får stanna i Sverige med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd.

– Nya flyktingskäl har uppstått på grund av aktiviteter i Sverige. Det har dock kommit fram skäl att utesluta honom från internationellt skydd. Utvisningsbeslutet kan inte verkställas till Irak så länge han där riskerar förföljelse eller annan skyddsgrundande behandling, säger Dahlin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 23:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors