Företag i fokus:

Skattade inte för dricksen – Södertäljebo bötfälls

Montage - Alex Ataseven

Foto: Cc / Alex Ataseven.

En 29-årig man från Södertälje redovisade inte sin dricks som han mottog under arbete.

Nu har han fått skattekrav för att inte ha redovisat pengarna i sin deklaration.

Bakgrunden är uppgifter som Skatteverket hämtat in från bland annat hotellkedjan Scandic och Spa- och hotellanläggningen Yasuragi i Nacka. Där framgick det att flera anställda runt om i landet inte redovisat mottagen dricks i sina deklarationer.

Minst ett tjugotal hotell- och restauranganställda fick, efter skatteverkets kontroller, skattekrav och skattetillägg som straff.

Störst oredovisat drick hade en man från Sollentuna efter arbete på hotellkedjan Scandic. Totalt hade han under 2020 samlat på sig cirka 79 000 kronor i mottagen dricks.

I Södertälje hade en 29-årig man mottagit 29 635 kr i dricks under inkomståret 2020. Det redovisade han inte till skatteverket.

Som svar till Skatteverket berättade mannen att han inte visste att han behövde deklarera dricksen, men uppger att han inte har några invändningar mot beslutet om skattekrav och skattetillägg.

”Om dricksen finns med i det belopp som arbetsgivaren redovisar till Skatteverket ingår den i den inkomst som finns förtryckt som lön på din inkomstdeklaration. Men oftast ska du själv redovisa dricksen i deklarationen.”, står det på Skatteverkets hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 31 juli 2022 20:06

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

INSÄNDARE: Tack för att ni finns

Hjarta

Foto: Pexels

Tack Shamash, tack Alexander, tack Telgenytt.

Ni berikar Södertälje, ni gör ett fantastiskt arbete, ni är underbara och ni är uppskattade. Tack för att ni finns.

När jag såg er artikel och Shamash Oyals insats för barnen som dansar ihop på Majtorpskolan blev jag så himla glad. Jag har kollat på klippet över 50 gånger och jag ler lika mycket varje gång. Jag kan varken assyriska eller syrianska, men jag kände en värme av mycket kärlek och inkludering.

Det är precis det Södertälje står för, kärlek och gemenskap.

K.

Julkassen. Ett samarbete mellan S:t Afrems ortodoxa kyrka och Telge nytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 13:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors