Företag i fokus:

Vill stoppa ännu ett hotellbygge – Går till domstol igen

hotell. Montagebild Alex Ataseven

 Bild/Illustration: Fojab/Kjellander Sjöberg/Södertälje kommun.

I mars överklagade Föreningen Vårda Södertälje beslutet om Marenhotellet till Mark- och miljödomstolen för att stoppa planerna.

Nu vänder föreningen sig till domstol igen, men denna gång kräver de planerna om ett hotellbygge på Torekällberget stoppas.

”Kulturhistoriska Föreningen i Södertälje grundade Torekällbergets museum 1929 och gav det till kommunen på 1960-talet for att den skulle ta hand och värna om detsamma. Gåvan: Torekällbergets Friluftsmuseumsområde gavs som en helhet. Det var inte tänkt att kommunen skulle bryta ut en tomt och sälja denna, vilket tyvärr skedde.”, skriver föreningen Vårda Södertälje till domstolen.

Diskussionerna om att fastighetsägaren Qetar/TKB Development vill bygga ett värdshus med hotell och restaurang på Torekällberget fortsätter.

Vid ett flertal tillfällen har Vårda Södertälje visat sitt missnöje över beslutet om hotellplanerna på Torekällberget.

Bland annat ändrades detaljplanen från det tidigare ursprungsförslaget efter klagomål, och i juni fattade Södertälje kommun beslut om att anta detaljplanen i Kommunfullmäktige.

Beslutet möjliggjorde bland annat att fastighetsägaren kunde ansöka om bygglov, men däremot måste planen vinna laga kraft i kommunen innan startbesked kan ges.

Trots att detaljplanen ändrades gjordes ett tappert försök om att stoppa planerna helt.

 Hotellplanerna på Torekällberget har överklagats. Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Nu har beslutet överklagats till Mark- och miljödomstolen av föreningen Vårda Södertälje som kräver att planerna ska stoppas, baserat på följande argument enligt överklagan:

• Hotellbyggnaden är för stor och dominerande för det område där den är tänkt att ligga.
• Byggnaden tar upp sa gott som hela tomten.
• Nora Kvarn, ett av Södertäljes landmärken, kommer att skymmas och inte framträda som förut.
• Angöringsmöjligheter till hotellet och parkeringen är inte färdigarbetade och måste ta kommunens mark (Mariekälla 1:25) i anspråk.
• Ankommande bussar kan inte vända vid hotellet så att de måste låta sina passagerare gå ca 200 m uppför en backe med brant lutning.
• Diverse leveranser till hotellet av livsmedel och soptömning kan inte särskiljas pga platsbrist.
• Många av djuren på Torekallberget som är en del i Friluftsmuseets ide kommer troligen inte att kunna vara kvar.

”Frågan är inte tillräckligt utredd.”, skriver föreningen till domstolen.

Läs även: – Föreningen vill stoppa Marenbygget – Går till domstol

Föreningen Vårda Södertälje vill även stoppa planerna vid Marenplan. Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2022 14:14
Senast uppdaterad: 3 augusti 2022 14:14

BILDEXTRA: Bygget av det nya kanalstråket har påbörjats

25E39664-F1DC-482D-95F4-1289811EB9F5

Illustration: Trafikverket

Nu har bygget av det nya kanalstråket i Södertälje påbörjats, vilket kommer inkludera nya gång- och cykelvägar längs med kanalen samt 18 nya mindre parkområden med sittplatser, grönska, utegym och en boulebana med mera. Detta kommer ge invånarna möjlighet att snart njuta av avkopplande promenader längs hela kanalen.

Det är fortfarande några år kvar innan slussbygget är helt färdigställt. Detta projekt kommer att genomföras i flera etapper av Trafikverket, men nu har byggandet av det nya kanalstråket inletts.

Först i kön är sträckan mellan Slussbron och Bergvik, som planeras vara klar till sommaren 2024. Därefter kommer arbetet att fortsätta med den norra delen och sedan vidare till Östertälje och Södertälje hamn. Alla dessa etapper förväntas vara färdiga under 2025.

(Annonslänk)

Det blir inte bara nya vägar, utan också flera platser där du kan koppla av längs med kanalen. Bland dessa planeras ett utegym i närheten av badhuset, en större kajyta vid Slussbron med sittplatser, en boulebana och en kombination av träplankor och stenbeläggning. Vid kanalens östra sida, mitt emot Wendela Hebbes hus, kommer det finnas en träläktare som ger en fantastisk utsikt över kanalen och staden. På Kanalholmen planeras ängsytor med träbänkar för besökare att njuta av utsikten. Slutligen, längst söderut vid Östertälje, kommer det att finnas sittplatser i trä på både den västra och östra sidan, samt ett utegym och en volleybollplan i anslutning till gång- och cykelvägen till Östertälje.

För att skapa en enhetlig atmosfär längs med kanalen kommer det att planteras nya träd, buskar och blommor. Dessa växter kommer att erbjuda en varierande palett av dofter och färger som kommer att förändras med årstiderna och skapa en enhetlig och vacker miljö längs kanalen och slussen.

För att säkerställa att de nya gång- och cykelvägarna kan användas även under vintern kommer sträckorna att asfalteras.

Planerad tidsram för olika sträckorna.

1.   Slussbron – Bergvik – klart vår 2024
2.    Vänortsparken/Hebbevillan – Västra Mälarehamnen (inkl bryggor ut till Kanalholmen) – klart vår 2025
3.    Slussbron – stenpiren Östertälje – klart vår 2025
4.    Gästhamnen – industriområdet i Södertälje hamn/Hälsokullen – klar hösten 2025

Fakta: Södertälje kommun

Läs även: – Slussbron stänger i tre år

Illustration: Trafikverket

Illustration: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors