Företag i fokus:

Vill stoppa ännu ett hotellbygge – Går till domstol igen

hotell. Montagebild Alex Ataseven

 Bild/Illustration: Fojab/Kjellander Sjöberg/Södertälje kommun.

I mars överklagade Föreningen Vårda Södertälje beslutet om Marenhotellet till Mark- och miljödomstolen för att stoppa planerna.

Nu vänder föreningen sig till domstol igen, men denna gång kräver de planerna om ett hotellbygge på Torekällberget stoppas.

”Kulturhistoriska Föreningen i Södertälje grundade Torekällbergets museum 1929 och gav det till kommunen på 1960-talet for att den skulle ta hand och värna om detsamma. Gåvan: Torekällbergets Friluftsmuseumsområde gavs som en helhet. Det var inte tänkt att kommunen skulle bryta ut en tomt och sälja denna, vilket tyvärr skedde.”, skriver föreningen Vårda Södertälje till domstolen.

Diskussionerna om att fastighetsägaren Qetar/TKB Development vill bygga ett värdshus med hotell och restaurang på Torekällberget fortsätter.

Vid ett flertal tillfällen har Vårda Södertälje visat sitt missnöje över beslutet om hotellplanerna på Torekällberget.

Bland annat ändrades detaljplanen från det tidigare ursprungsförslaget efter klagomål, och i juni fattade Södertälje kommun beslut om att anta detaljplanen i Kommunfullmäktige.

Beslutet möjliggjorde bland annat att fastighetsägaren kunde ansöka om bygglov, men däremot måste planen vinna laga kraft i kommunen innan startbesked kan ges.

Trots att detaljplanen ändrades gjordes ett tappert försök om att stoppa planerna helt.

 Hotellplanerna på Torekällberget har överklagats. Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Nu har beslutet överklagats till Mark- och miljödomstolen av föreningen Vårda Södertälje som kräver att planerna ska stoppas, baserat på följande argument enligt överklagan:

• Hotellbyggnaden är för stor och dominerande för det område där den är tänkt att ligga.
• Byggnaden tar upp sa gott som hela tomten.
• Nora Kvarn, ett av Södertäljes landmärken, kommer att skymmas och inte framträda som förut.
• Angöringsmöjligheter till hotellet och parkeringen är inte färdigarbetade och måste ta kommunens mark (Mariekälla 1:25) i anspråk.
• Ankommande bussar kan inte vända vid hotellet så att de måste låta sina passagerare gå ca 200 m uppför en backe med brant lutning.
• Diverse leveranser till hotellet av livsmedel och soptömning kan inte särskiljas pga platsbrist.
• Många av djuren på Torekallberget som är en del i Friluftsmuseets ide kommer troligen inte att kunna vara kvar.

”Frågan är inte tillräckligt utredd.”, skriver föreningen till domstolen.

Läs även: – Föreningen vill stoppa Marenbygget – Går till domstol

Föreningen Vårda Södertälje vill även stoppa planerna vid Marenplan. Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2022 14:14
Senast uppdaterad: 3 augusti 2022 14:14

Tonåringar erkänner den anlagda branden i Ritorp

031AB24F-AE18-4D2F-82D1-7D0327F0264A

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna har påbörjats efter den omfattande villabranden i Brunnssäng i juli. Båda har sedan dess varit häktade och erkänner nu mordbranden.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Händelsens orsak var att flickan hävdade att hon hade blivit utsatt av en familjemedlem som var skriven på bostadsadressen. Anklagelser som inte fastställts av polisen, men däremot har flickan under en längre period skickat hotfulla meddelanden och även dömts för fyra fall av olaga hot riktade mot familjen.

Hotfulla meddelanden övergick till handling.

Den 9 juli beslutade tonåringarna att agera och åkte till en bensinstation, där de fyllde en plastflaska med bensin. Därefter tog de bussen till Brunnsäng och tände eld på villan. När de anlände till platsen, knackade ungdomarna på och inspekterade för att vara säkra på att ingen var hemma. Sedan hällde de bensin på en toarulle och tände eld.

Villan nästintill totalförstördes den 9 juli. Foto: David Fjeldal

Tonåringarna erkänner sitt brott, men de påstår att de inte förstod att branden skulle sprida sig och omfatta villan i den utsträckning den faktiskt gjorde.

Domen faller den 28 september.

Åklagaren yrkade på ett åttaårigt fängelsestraff för grov mordbrand. Om domen godkänns och de blir fällda, skulle detta innebära att de, med tanke på ungdomsrabatten, endast skulle avtjäna 40 procent av strafftiden, eftersom de var 17 år när brottet begicks.

Familjen, vars villa hade ett värde nära 9 miljoner kronor, begär över en miljon kronor i skadestånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 september 2023 09:37

Misstänkt farligt föremål hittat i villaområde

Sham-1

Foto: Shamash Oyal

En stor polisinsats pågår vid ett bostadsområde där avspärrningar har upprättats. Enligt uppgifter till Telgenytt har ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus.

På onsdagskvällen larmades polisen till Lövåsavägen efter boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. På torsdagskvällen kom det in ett nytt larm där boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, samma område och av samma anledning som igår, vilket polisen bekräftade för Telgenytt under torsdagskvällen.

– Ja, vi är i samma område. Också denna gång då med anledning av ett anträffat misstänkt farligt föremål.

Foto: Shamash Oyal

Under gårdagens incident utsattes en villadörr för en mindre detonation, men det har ännu inte fastställts om det var pyroteknik eller något annat som detonerade. Strax innan midnatt tillkallades polisen återigen till samma villaområde vid Saltskog/Västergård, men föremålet har enligt polisen inte upptäckts på samma adress som tidigare.

Polisen har upprättat stora avspärrningar på platsen där de sökt igenom och säkrat området. Även räddningstjänsten befann sig på plats med flera enheter. Däremot har någon detonation har inte ägt rum, men det nationella bombskyddet tillkallades till platsen för att undersöka föremålet.

Uppdatering:

Klockan 00:25, natten mot fredag, lyckades Nationella bombskyddet oskadliggöra föremålet och kunde kort därefter lämna platsen. Trots detta har avspärrningarna ännu inte tagits bort.

– Inga fler potentiellt farliga föremål anträffas och inte heller någon misstänkt gärningsman, skriver polisen på sin hemsida.

Polisen ger i nuläget ingen information om föremålets beskaffenhet, men utreder händelsen som ett fall av förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse. Bakgrunden till händelsen är oklar och kommer att vara en del av utredningsarbetet.

Se film från platsen

Nationalla bombskyddet på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 22:19
Senast uppdaterad: 21 september 2023 23:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors