Företag i fokus:

Vill stoppa ännu ett hotellbygge – Går till domstol igen

hotell. Montagebild Alex Ataseven

 Bild/Illustration: Fojab/Kjellander Sjöberg/Södertälje kommun.

I mars överklagade Föreningen Vårda Södertälje beslutet om Marenhotellet till Mark- och miljödomstolen för att stoppa planerna.

Nu vänder föreningen sig till domstol igen, men denna gång kräver de planerna om ett hotellbygge på Torekällberget stoppas.

”Kulturhistoriska Föreningen i Södertälje grundade Torekällbergets museum 1929 och gav det till kommunen på 1960-talet for att den skulle ta hand och värna om detsamma. Gåvan: Torekällbergets Friluftsmuseumsområde gavs som en helhet. Det var inte tänkt att kommunen skulle bryta ut en tomt och sälja denna, vilket tyvärr skedde.”, skriver föreningen Vårda Södertälje till domstolen.

Diskussionerna om att fastighetsägaren Qetar/TKB Development vill bygga ett värdshus med hotell och restaurang på Torekällberget fortsätter.

Vid ett flertal tillfällen har Vårda Södertälje visat sitt missnöje över beslutet om hotellplanerna på Torekällberget.

Bland annat ändrades detaljplanen från det tidigare ursprungsförslaget efter klagomål, och i juni fattade Södertälje kommun beslut om att anta detaljplanen i Kommunfullmäktige.

Beslutet möjliggjorde bland annat att fastighetsägaren kunde ansöka om bygglov, men däremot måste planen vinna laga kraft i kommunen innan startbesked kan ges.

Trots att detaljplanen ändrades gjordes ett tappert försök om att stoppa planerna helt.

 Hotellplanerna på Torekällberget har överklagats. Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Nu har beslutet överklagats till Mark- och miljödomstolen av föreningen Vårda Södertälje som kräver att planerna ska stoppas, baserat på följande argument enligt överklagan:

• Hotellbyggnaden är för stor och dominerande för det område där den är tänkt att ligga.
• Byggnaden tar upp sa gott som hela tomten.
• Nora Kvarn, ett av Södertäljes landmärken, kommer att skymmas och inte framträda som förut.
• Angöringsmöjligheter till hotellet och parkeringen är inte färdigarbetade och måste ta kommunens mark (Mariekälla 1:25) i anspråk.
• Ankommande bussar kan inte vända vid hotellet så att de måste låta sina passagerare gå ca 200 m uppför en backe med brant lutning.
• Diverse leveranser till hotellet av livsmedel och soptömning kan inte särskiljas pga platsbrist.
• Många av djuren på Torekallberget som är en del i Friluftsmuseets ide kommer troligen inte att kunna vara kvar.

”Frågan är inte tillräckligt utredd.”, skriver föreningen till domstolen.

Läs även: – Föreningen vill stoppa Marenbygget – Går till domstol

Föreningen Vårda Södertälje vill även stoppa planerna vid Marenplan. Bild/Foto: Fojab/Södertälje kommun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2022 14:14
Senast uppdaterad: 3 augusti 2022 14:14

Premiärvecka för SSK – utan forwardsstjärnan

Skärmavbild 2023-09-18 kl. 21.57.19

Skärmdump: Youtube

På fredag den 22:a september smäller det. Då är det säsongspremiär och full omgång i Hockeyallsvenskan. En av sju matcher spelas under kvällen i Smidjegrav arena där hemmalaget Mora IK gästas av Södertälje SK.

Vi på Telgenytt tog oss en pratstund med Södertäljes huvudtränare Magnus Bogren.

Hur ligger ni till i förberedelserna inför fredag tycker du? Befinner ni er där ni ska?

– Ja, det tycker jag i stort. Sedan så har det ju varit en del frånvaro men det är ju sådant som kan hända under serien också, det får man ju hantera. Vi har gått igenom det vi ska och vi har gjort en helt okej försäsong.

Kommer ni att lägga speciellt fokus på något i spelet nu så här dagarna innan premiären mot Mora?

– Man håller ju allting levande under säsongen, där finns vissa saker vi kommer att gå igenom. Sedan får man se från match till match men vi ligger i fas med allting.

Kommer ni på träningarna nu inför att köra med tilltänkta backpar och femmor?

– Ja, förutsatt att alla är hela och friska så kommer vi att göra det. Det är tanken.

Skade och sjukdomsstatus i truppen?

– Marcus Eriksson var sjuk idag (läs måndag), annars så är alla utom Sebastian Dyk tillgängliga på fredag.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Hur långt har Dyk kvar till att kunna spela match?

– Det kan jag inte svara på, han ska till läkare i slutet av veckan. Då vet jag mer men han är inte med mot Mora på fredag.

Är Veeti Vainio tillbaka i full träning?

– Ja, det är han.

Målvakterna Tomas Sholl och Claes Endre är nya i SSK inför den här säsongen. Det finns alltid frågetecken när man på en sådan viktig position signar två nya namn. Men både Sholl och Endre har visat sig från deras bästa sida i träningsmatcherna. Bogren instämmer i att bägge två gjort ett bra intryck men har ändå i princip bestämt sig för vem som ska vakta kassen på fredagskvällen.

– Jag tycker att båda två har gjort det jättebra på försäsongen, det är jag väldigt glad för. Vem som ska stå på fredag har jag ändå rätt så klart för mig.

De unga spelarna Rasmus Ekström, Olle Hilmersson och Egor Polin har varit med en del på försäsongen. Kommer vi få se någon av dem i line up på fredag?

– Någon av dem kommer att följa med till Mora, vi är ju 14 forwards i truppen, 15 med Egor. Minus Dyk där så kommer någon av dem att få spela.

– Det kommer de att få tävla om, jag tycker alla tre har gjort det jättebra på försäsongen, det är kul att se.

Kommer de att ingå i truppen och ges speltid eller är det aktuellt med utlåning i något fall där?

– Det är lite för tidigt att säga något om det just nu. Dels har J20 mycket matcher också och i och med att vi inte har alla hela och friska så får vi se. Det får vi ta senare hur det blir med det. Nu är två av dem juniorer (Rasmus Ekström och Egor Polin, bägge födda 2004), så det är klart, får de spela mindre hos oss så behöver de någon annanstans få spela seniorhockey.

Läs även: – Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

Daniel Hansson, ny skribent på Telgenytt.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 08:56
Senast uppdaterad: 29 oktober 2023 20:46

Här är den nya designen på kommunens tjänstefordon

kommun

Foto: Södertälje kommun

Nu genomgår kommunens tjänstebilar en uppfräschning när hundratals fordon får en ny och modern uppgradering.

Från och med igår, måndagen den 18 september, rullar Södertälje kommuns tjänstebilar ut med en ny och uppgraderad foliering. Detta gäller för kommunens flotta av ungefär 400 tjänstebilar, som nu kommer att lysa med en modern och mer framträdande design.

Kommunens fordon har behållit sin foliering oförändrad under en lång tid, men nu är det dags för en modern och mer iögonfallande uppdatering av deras utseende.

I takt med att de äldre fordonen i kommunens flotta byts ut mot nya, kommer den nya folieringen att appliceras på dem. Det betyder att kommunen under en tid framöver kommer att se både de gamla och de nya folieringarna på Södertälje kommuns bilar när de rör sig på Södertäljes vägar.

Denna förändring är ett steg mot att skapa en modernare och mer framträdande tjänstebil som bättre speglar Södertälje kommun.

Foto: Södertälje kommun

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 september 2023 18:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors