Företag i fokus:

Stenar slungades mot gatan när brunnslocket sköts ut – ”Tredje gången det händer”

F5678F17-9330-4137-AA0B-778E59243C23

Frisören Atalla har slagit larm flera tillfällen. Foto: Alex Ataseven.

När skyfallet slog till i Södertälje klarade dagvattenbrunnen på Nygatan inte trycket från de enorma vattenmängderna.

Helt plötsligt sköts locket ut med en enorm kraft och slungade tunga stenar mot trottoaren och bilvägen.

– Någon hade kunnat skada sig rejäl, säger en person som befann sig på platsen till Telgenytt.

Men det är inte första gången locket på kommunens dagvattenbrunn skjuts ut med kraft på grund av trycket.

– Det är tredje gånger det här händer, senast var det den 4 juli. Jag ringde kommunen och berättade om problemet, men precis som gången innan så la de bara tillbaka locket och placerade stenarna snyggt på plats, säger Atalla Yousef, ägare av frisersalongen Lord på Nygatan till Telgenytt.

Atalla Yousef, ägare av frisersalongen Lord, känner frustration stt problemet inte åtgärdas. Foto: Alex Ataseven.

När locket sköts ut forsade vattnet i mängder in till frisörsalongen. Incidenten har under dagen skapat frustration hos ägaren som inte fick någon god respons från kommunens håll på flera månader.

– De gör det enkelt för sig och kommit hit och lägger locket på och sedan lämnar platsen. De måste åtgärda problemet en gång för alla, säger han.

När Telgenytt ringer jouren på Telge Nät är man ovetandes om att problemet som uppstått under dagen där locket varit öppet i flera timmar.

Trottoaren på Nygatan efter incidenten. Foto: Alex Ataseven.

– Jag har ingen vetskap om att det hänt något på den adressen. Jag ber någon tittat på det omgående, säger jouren på Telge Nät.

Telge Nät är även ovetande om att problemet uppstått tidigare på samma adress, och varför problemet inte åtgärdats tidigare förblir obesvarad i nuläget.

Vid 20-tiden på fredagskvällen var problemet fortfarande inte åtgärdat.

Läs även: – ”BILDEXTRA/TV: Vattenskador och enorma översvämningar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2022 18:25
Senast uppdaterad: 15 augusti 2022 05:54

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors