Företag i fokus:

Stenar slungades mot gatan när brunnslocket sköts ut – ”Tredje gången det händer”

F5678F17-9330-4137-AA0B-778E59243C23

Frisören Atalla har slagit larm flera tillfällen. Foto: Alex Ataseven.

När skyfallet slog till i Södertälje klarade dagvattenbrunnen på Nygatan inte trycket från de enorma vattenmängderna.

Helt plötsligt sköts locket ut med en enorm kraft och slungade tunga stenar mot trottoaren och bilvägen.

– Någon hade kunnat skada sig rejäl, säger en person som befann sig på platsen till Telgenytt.

Men det är inte första gången locket på kommunens dagvattenbrunn skjuts ut med kraft på grund av trycket.

– Det är tredje gånger det här händer, senast var det den 4 juli. Jag ringde kommunen och berättade om problemet, men precis som gången innan så la de bara tillbaka locket och placerade stenarna snyggt på plats, säger Atalla Yousef, ägare av frisersalongen Lord på Nygatan till Telgenytt.

Atalla Yousef, ägare av frisersalongen Lord, känner frustration stt problemet inte åtgärdas. Foto: Alex Ataseven.

När locket sköts ut forsade vattnet i mängder in till frisörsalongen. Incidenten har under dagen skapat frustration hos ägaren som inte fick någon god respons från kommunens håll på flera månader.

– De gör det enkelt för sig och kommit hit och lägger locket på och sedan lämnar platsen. De måste åtgärda problemet en gång för alla, säger han.

När Telgenytt ringer jouren på Telge Nät är man ovetandes om att problemet som uppstått under dagen där locket varit öppet i flera timmar.

Trottoaren på Nygatan efter incidenten. Foto: Alex Ataseven.

– Jag har ingen vetskap om att det hänt något på den adressen. Jag ber någon tittat på det omgående, säger jouren på Telge Nät.

Telge Nät är även ovetande om att problemet uppstått tidigare på samma adress, och varför problemet inte åtgärdats tidigare förblir obesvarad i nuläget.

Vid 20-tiden på fredagskvällen var problemet fortfarande inte åtgärdat.

Läs även: – ”BILDEXTRA/TV: Vattenskador och enorma översvämningar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2022 18:25
Senast uppdaterad: 15 augusti 2022 05:54

(L): – Inte lärarnas ansvar om elever ska få stanna i Sverige

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Foto: Pixnio

Den senaste tiden har det diskuterats i vilken utsträckning personal inom offentlig verksamhet ska informera relevanta myndigheter när de kommer i kontakt med personer som saknar rätten att befinna sig i Sverige. Särskilt har frågan om hur lärare ska förhålla sig till elever belysts ur olika perspektiv.

Liberalerna anser att lärare inte ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Ett sådant krav skulle skapa en situation som vid de rödgrönas gymnasieamnesti, där lärare i praktiken blev ansvariga för huruvida en person skulle få stanna i Sverige.

Att människor befinner sig i Sverige utan tillstånd är ett misslyckande som gör att många far illa och det är viktigt att vi kommer åt det omfattande skuggsamhället. Personer i Sverige utan uppehållstillstånd utnyttjas som svart arbetskraft, av kriminella gäng och riskerar att bli offer för grov brottslighet. Migrationsverket, polisen och andra myndigheter förtjänar förstärkta resurser för att säkerställa att de som saknar rätt att vara i landet också lämnar.

”Bra att det genomförs en gedigen utredning”

För att det arbetet ska fungera behöver information enklare kunna spridas och delas mellan myndigheter. Staten måste tala med en tydlig och enad röst, och Liberalerna tycker därför att det är rimligt att myndigheter i större utsträckning än idag delar information med varandra om personer som vistas här illegalt. Men det här är en svår fråga och kräver noga överväganden. Därför är det nu bra att det genomförs en gedigen utredning om hur undantagen ska utformas.

Utredningen som precis tillsatts ska utöver att presentera förslag om undantag också se till att den nya lagstiftningen om informationsutbyte ska vara förenliga med de internationella konventioner som Sverige åtagit sig att följa. Barnkonventionen har samma ställning som svensk lag, och i den slås alla barns rätt till skolgång fast. Andra situationer där utredningen ska titta på undantag rör till exempel sjukvården.

Fredrik Malm (L)
Utbildningspolitisk talesperson och ordförande i utbildningsutskottet

Metin Hawsho,
gruppledare (L) 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 11:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 11:48

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors