Företag i fokus:

Stenar slungades mot gatan när brunnslocket sköts ut – ”Tredje gången det händer”

F5678F17-9330-4137-AA0B-778E59243C23

Frisören Atalla har slagit larm flera tillfällen. Foto: Alex Ataseven.

När skyfallet slog till i Södertälje klarade dagvattenbrunnen på Nygatan inte trycket från de enorma vattenmängderna.

Helt plötsligt sköts locket ut med en enorm kraft och slungade tunga stenar mot trottoaren och bilvägen.

– Någon hade kunnat skada sig rejäl, säger en person som befann sig på platsen till Telgenytt.

Men det är inte första gången locket på kommunens dagvattenbrunn skjuts ut med kraft på grund av trycket.

– Det är tredje gånger det här händer, senast var det den 4 juli. Jag ringde kommunen och berättade om problemet, men precis som gången innan så la de bara tillbaka locket och placerade stenarna snyggt på plats, säger Atalla Yousef, ägare av frisersalongen Lord på Nygatan till Telgenytt.

Atalla Yousef, ägare av frisersalongen Lord, känner frustration stt problemet inte åtgärdas. Foto: Alex Ataseven.

När locket sköts ut forsade vattnet i mängder in till frisörsalongen. Incidenten har under dagen skapat frustration hos ägaren som inte fick någon god respons från kommunens håll på flera månader.

– De gör det enkelt för sig och kommit hit och lägger locket på och sedan lämnar platsen. De måste åtgärda problemet en gång för alla, säger han.

När Telgenytt ringer jouren på Telge Nät är man ovetandes om att problemet som uppstått under dagen där locket varit öppet i flera timmar.

Trottoaren på Nygatan efter incidenten. Foto: Alex Ataseven.

– Jag har ingen vetskap om att det hänt något på den adressen. Jag ber någon tittat på det omgående, säger jouren på Telge Nät.

Telge Nät är även ovetande om att problemet uppstått tidigare på samma adress, och varför problemet inte åtgärdats tidigare förblir obesvarad i nuläget.

Vid 20-tiden på fredagskvällen var problemet fortfarande inte åtgärdat.

Läs även: – ”BILDEXTRA/TV: Vattenskador och enorma översvämningar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2022 18:25
Senast uppdaterad: 15 augusti 2022 05:54

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors