Företag i fokus:

Södertäljeloppet dagen innan festivalen – ”En tradition”

AEC8A487-BDBB-48F7-BEE9-1F48CA3A7FE5

Foto: Andreas Thornell.

För första gånger på fem år arrangeras ett lopp i centrala Södertälje och hålls dagen före Södertäljefestivalen.

Nu är anmälan inne på slutspurten inför årets löparfest som arrangeras av SSK, SBBK och Södertälje Idrottsförening.

– Vi tycker att det är väldigt roligt att Södertäljeloppet värmer upp och inleder festivalhelgen. Det är en tradition som vi har haft i många år, men kommer nu tillbaka i ny form, säger Aljoša Lagumdžija, VD på  Södertälje City, till Telgenytt.

Foto: Andreas Thornell.

Tidigare år har centrala lopp arrangerats av Telge Stadslopp och Brolöpet, men de senaste fem åren har ett centralt lopp uteblivit.

Nu arrangerar föreningarna tillsammans Södertäljeloppet för alla oss som älskar aktivitet och rörelse och som vill lyfta Södertälje.

Loppet har blivit godkänd av Svensk Friidrott och hålls den 25 augusti med start och mål vid Stora Torget.

Den 5 km långa banan. Här kan löparna välja mellan ett eller två varv.

Från Torget löper deltagare mot Astra och vänder tillbaka och löper längst Mälarhamnen och vidare under Mälarbron och sedan in på Köpmangatan.

Därifrån fortsätter loppet mot Värdsholmen, förbi polishuset, vidare mot badparken och tennisbanorna vid Björn Borgpromenaden. Sedan fortsätta spåret mot Dalparken och mot Oxbacksskolan för att sedan avrunda ner mot centrala Södertälje och in i mål på Stora Torget.

Banan kommer att vara 5 km lång och här kan deltagarna välja mellan ett eller två varv.

För mer information eller anmälan till loppet hittar ni på Södertäljeloppet.se

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2022 16:03
Senast uppdaterad: 6 augusti 2022 16:03

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors