Företag i fokus:

Södertäljeloppet dagen innan festivalen – ”En tradition”

AEC8A487-BDBB-48F7-BEE9-1F48CA3A7FE5

Foto: Andreas Thornell.

För första gånger på fem år arrangeras ett lopp i centrala Södertälje och hålls dagen före Södertäljefestivalen.

Nu är anmälan inne på slutspurten inför årets löparfest som arrangeras av SSK, SBBK och Södertälje Idrottsförening.

– Vi tycker att det är väldigt roligt att Södertäljeloppet värmer upp och inleder festivalhelgen. Det är en tradition som vi har haft i många år, men kommer nu tillbaka i ny form, säger Aljoša Lagumdžija, VD på  Södertälje City, till Telgenytt.

Foto: Andreas Thornell.

Tidigare år har centrala lopp arrangerats av Telge Stadslopp och Brolöpet, men de senaste fem åren har ett centralt lopp uteblivit.

Nu arrangerar föreningarna tillsammans Södertäljeloppet för alla oss som älskar aktivitet och rörelse och som vill lyfta Södertälje.

Loppet har blivit godkänd av Svensk Friidrott och hålls den 25 augusti med start och mål vid Stora Torget.

Den 5 km långa banan. Här kan löparna välja mellan ett eller två varv.

Från Torget löper deltagare mot Astra och vänder tillbaka och löper längst Mälarhamnen och vidare under Mälarbron och sedan in på Köpmangatan.

Därifrån fortsätter loppet mot Värdsholmen, förbi polishuset, vidare mot badparken och tennisbanorna vid Björn Borgpromenaden. Sedan fortsätta spåret mot Dalparken och mot Oxbacksskolan för att sedan avrunda ner mot centrala Södertälje och in i mål på Stora Torget.

Banan kommer att vara 5 km lång och här kan deltagarna välja mellan ett eller två varv.

För mer information eller anmälan till loppet hittar ni på Södertäljeloppet.se

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2022 16:03
Senast uppdaterad: 6 augusti 2022 16:03

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors