Företag i fokus:

Nytt unikt avtal signerat – Ska göra Södertälje mer cirkulärt

903c8c8a219370e4_org

Vesa Hiltul vd för Telge Återvinning och Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi. Pressbild.

På torsdagen signerades ett unikt avtal mellan Söderenergi och Telge Återvinning som kommer att ge ordning och reda på avfallsströmmarna.

En ny typ av verifikat som innebär ökad transparens och spårbarhet för avfallet.

Söderenergi, som har lagt grunden för verifikatet, ligger långt framme i utvecklingen och samarbetet med Telge Återvinning blir det första i Sverige av sitt slag.

– Vi är mycket glada över att vi blir först i Sverige med detta verifikat. Nu får vi svart på vitt vilken nytta vi gör när vi lämnar vårt avfall. Det säger Vesa Hiltula, vd för Telge Återvinning i ett pressmeddelande.

Igelstaverket. Foto: Söderenergi.

Det nya avtalet mellan Telge Återvinning och Söderenergi bidrar bland annat till att, genom att tungmetaller avskiljs, undvika koldioxidutsläpp och återanvändning av metall.

Under 2022 visade verifikatet att cirka 350 kg tungmetaller avskiljs, så som krom, kadmium, bly, kvicksilver och arsenik.  

Samarbetet innebär att Telge Återvinning levererar returträ till Söderenergi, som därefter ser till att det omvandlas till värme och el.

– Vi tar prover och utför analys på alla våra leveranser. När vi kopplar ihop dessa data med våra anläggningars prestanda kan vi erbjuda ett verifikat till Telge Återvinning som konkret visar nyttorna vi åstadkommer i vårt samarbete. Det är något som vi ser att framtidens återvinningsföretag efterfrågar, och även deras kunder. Vi tror och hoppas att detta kommer att bli standard i framtiden, säger Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2022 01:09

Skottlossning mot bostad – Tre personer häktade

Polis-3

Arkivbild

Föregående vecka blev en bostad i Tumba beskjuten med flera skott. Nu har tre personer häktats, misstänkta för inblandning.

Vid klockan 21.30 på onsdagskvällen, den 16 augusti, utsattes en villa i Tumba för skottlossning. Trots närvaron av flera personer i huset, skadades ingen person fysiskt.

Efter händelsen lyckades polisen säkra bevis på platsen och inledde en utredning där händelsen klassificerades som grovt vapenbrott och försök till mord. Flera personer befann sig i bostaden, och enligt uppgifter från Lt har en av de närvarande personerna i huset tidigare varit skriven i Södertälje.

Tre personer gripna
Tre unga personer har gripits i samband med skjutningen och har nu häktats misstänkta för inblandning. Personerna, i åldrarna 18, 19 och 21 år, misstänks för förberedelse till mord. Två av dem har sin hemvist i Strängnäs och en i Flemingsberg, enligt uppgifter från tidningen.

Gripandena genomfördes under helgen och utredningen pågår fortfarande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 10:10
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 10:45

INSÄNDARE: ”Tro inte på rykten”

pexels-photo-8092983

Foto: Pexels

Insändrare som svar på artikel: – Rykte om galleriadåd sprider sig bland Södertäljebor

Tro inte på ryktet om galleridåd.  
Det är många falska uppgifter som cirkulerar i samhället.

Vissa krafter vill att vi skall bli rädda, men vi i Sverige skall stå upp mot dessa typer.
Samtidigt vill jag säga att kvinnan som sprutade släckmedel på koranbrännarna gjorde alldeles rätt.

En hälsning från LK.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 10:08
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors