Företag i fokus:

Nytt unikt avtal signerat – Ska göra Södertälje mer cirkulärt

903c8c8a219370e4_org

Vesa Hiltul vd för Telge Återvinning och Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi. Pressbild.

På torsdagen signerades ett unikt avtal mellan Söderenergi och Telge Återvinning som kommer att ge ordning och reda på avfallsströmmarna.

En ny typ av verifikat som innebär ökad transparens och spårbarhet för avfallet.

Söderenergi, som har lagt grunden för verifikatet, ligger långt framme i utvecklingen och samarbetet med Telge Återvinning blir det första i Sverige av sitt slag.

– Vi är mycket glada över att vi blir först i Sverige med detta verifikat. Nu får vi svart på vitt vilken nytta vi gör när vi lämnar vårt avfall. Det säger Vesa Hiltula, vd för Telge Återvinning i ett pressmeddelande.

Igelstaverket. Foto: Söderenergi.

Det nya avtalet mellan Telge Återvinning och Söderenergi bidrar bland annat till att, genom att tungmetaller avskiljs, undvika koldioxidutsläpp och återanvändning av metall.

Under 2022 visade verifikatet att cirka 350 kg tungmetaller avskiljs, så som krom, kadmium, bly, kvicksilver och arsenik.  

Samarbetet innebär att Telge Återvinning levererar returträ till Söderenergi, som därefter ser till att det omvandlas till värme och el.

– Vi tar prover och utför analys på alla våra leveranser. När vi kopplar ihop dessa data med våra anläggningars prestanda kan vi erbjuda ett verifikat till Telge Återvinning som konkret visar nyttorna vi åstadkommer i vårt samarbete. Det är något som vi ser att framtidens återvinningsföretag efterfrågar, och även deras kunder. Vi tror och hoppas att detta kommer att bli standard i framtiden, säger Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2022 01:09

Militära insatser i samarbete med Södertäljepolisen

Militar

Foto: Försvarsmakten.

Ett nytt samarbete mellan militären och Södertäljepolisen tar form för att öka säkerheten och effektiviteten i brottsbekämpningen. Enligt information som har nått Telgenytt kommer militären att spela en aktiv roll i flera olika insatser.

Under veckan har militären, klädd i gröna uniformer och maskerade, varit synlig på flera olika platser i Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt har militären deltagit i fordonskontroller och använt sig av spårhundar, metalldetektorer samt grävningsredskap för att genomföra sökningar i skogspartiet på flera olika platser i Södertälje där misstänkt föremål eller material kan vara gömda.

Dessutom kommer militären att bidra med expertis och resurser för att genomföra noggranna sökningar. Bland annat befann de sig under torsdagen vid 19-tiden i Ronna med en betydande styrka. Enligt ett ögonvittne använde de bland annat metalldetektorer för att utföra en undersökning av ett skogsparti.

Enligt källor till Lt har det rapporterats att minst ett skjutvapen har påträffats i samband med samarbetet mellan Södertäljepolisen och militären.

Även om samarbeten mellan polis och militär inte är ovanliga, är detta första gången som en sådan insats äger rum i Södertälje. Enligt kommissarie Gunnar Appelgren, som Lt har talat med, kommer denna typ av insatser, inklusive vapensökningar, att fortsätta i prioriterade områden.

– Vi har tidigare haft myndighetssamarbete mot den ekonomiska brottsligheten, det är viktigt att vi använder andra myndigheters förmågor när de är starkare än polisens i arbetet mot den organiserade brottsligheten, säger Gunnar Appelgren, till Lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 15:23
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 15:23

Centrala gymanläggnigen stänger efter inbrott

367756843_849191736763955_8062427036730238903_n

Foto: Alexander Isa /Privat

Under fredagen möttes Actic Parks medlemmar av en stängd anläggning. Anledningen var att verksamheten hade utsatts för inbrott under natten.

– Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger Daniel Ekendahl, platschef på Actic Södertälje Park, till Telgenytt.

Natten mot fredagen blev Actics anläggning vid centralen utsatt för ett inbrott av en obehörig person. Polisen ryckte ut till platsen och påbörjade en utredning av händelsen. Som en försiktighetsåtgärd höll anläggningen stängd under dagen medan polisen undersökte händelseförloppet.

Den obehöriga personen tog sig in genom ett fönster i ett pumphus och fortsatte sedan in i gymmet genom ett städförråd. Detta inträffade innan vår öppningstid, och personen avskräcktes av den automatiska belysningen när gymmet öppnades för er klockan 05:00.

Enligt initiala uppgifter bröt sig tjuven in i anläggningen genom att ta sig in via ett fönster i ett pumphus från innergården, och fortsatte sedan vidare in i gymmet genom ett städförråd. Inbrottet inträffade före öppningstid, och tjuven ska ha avskräckts av den automatiska belysningen vid 05-tiden.

Receptionen på Actic Park Södertälje. Foto: Privat

Trots detta verkar det som om tjuven inte lyckades komma över några värdefulla tillhörigheter. Daniel Ekendahl, platschef för anläggningen, bekräftar dock att mindre skador har uppstått i samband med inbrottet.

– Ingenting verkar ha blivit stulet, och ingen person skadades. Dock har en del av vår dator skadats i processen. Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger platschefen till Telgenytt.

Övervakningskameror installerade sedan tidigare.
Som åtgärd för att förebygga inbrott har anläggningen sedan tidigare installerat övervakningskameror. Kamerorna är strategiskt placerade för att minimera risken för intrång och underlätta identifiering av eventuellt obehöriga personer.

– Vi vill att ni ska känna er välkomna, trygga och bekväma när ni besöker Actic Södertälje Park. Era träningsrutiner och välmående betyder mycket för oss, och vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att säkerställa att ni har en positiv och säker träningsupplevelse hos oss, säger Ekendahl.

Anläggningen kommer att hålla stängt ytterligare ett par dagar och öppnar återigen på tisdagen den 22 augusti. Anledningen är verksamheten haft problem med låssystemet sedan tidigare.

– Det har inget med händelsen att göra. En låssmed har varit på plats för att undersöka och åtgärda problemen och beräknas slutföra det på måndag. Vi vill se till att alla dörrar fungerar som de ska och att ni kan känna er trygga vid varje besök hos oss. Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan ha orsakat er. Vi arbetar intensivt för att lösa problemet så snabbt som möjligt, säger Daniel Ekendahl.

Under denna perioden som Actic Park håller stängt kommer medlemmarna att ha tillgång till gymkedjans andra anläggningar i Södertälje.

Tjuven tog sig in i anläggningen genom ett fönster i ett pumphus från innergården. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 12:21
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 12:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors