Företag i fokus:

Nytt unikt avtal signerat – Ska göra Södertälje mer cirkulärt

903c8c8a219370e4_org

Vesa Hiltul vd för Telge Återvinning och Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi. Pressbild.

På torsdagen signerades ett unikt avtal mellan Söderenergi och Telge Återvinning som kommer att ge ordning och reda på avfallsströmmarna.

En ny typ av verifikat som innebär ökad transparens och spårbarhet för avfallet.

Söderenergi, som har lagt grunden för verifikatet, ligger långt framme i utvecklingen och samarbetet med Telge Återvinning blir det första i Sverige av sitt slag.

– Vi är mycket glada över att vi blir först i Sverige med detta verifikat. Nu får vi svart på vitt vilken nytta vi gör när vi lämnar vårt avfall. Det säger Vesa Hiltula, vd för Telge Återvinning i ett pressmeddelande.

Igelstaverket. Foto: Söderenergi.

Det nya avtalet mellan Telge Återvinning och Söderenergi bidrar bland annat till att, genom att tungmetaller avskiljs, undvika koldioxidutsläpp och återanvändning av metall.

Under 2022 visade verifikatet att cirka 350 kg tungmetaller avskiljs, så som krom, kadmium, bly, kvicksilver och arsenik.  

Samarbetet innebär att Telge Återvinning levererar returträ till Söderenergi, som därefter ser till att det omvandlas till värme och el.

– Vi tar prover och utför analys på alla våra leveranser. När vi kopplar ihop dessa data med våra anläggningars prestanda kan vi erbjuda ett verifikat till Telge Återvinning som konkret visar nyttorna vi åstadkommer i vårt samarbete. Det är något som vi ser att framtidens återvinningsföretag efterfrågar, och även deras kunder. Vi tror och hoppas att detta kommer att bli standard i framtiden, säger Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2022 01:09

Kraftig explosion i centrala Södertälje

2B05A1C5-8A55-4B87-9705-7B96C96C8D68

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Enligt inledande rapporter från SOS Alarm inträffade explosionen inomhus vid ett flerbostadshus på Rådhusgatan i centrala Södertälje. Klockan var 23 på lördagskvällen när händelsen ägde rum. Polisen inrättade omfattande avspärrningar och genomförde kontroller på platsen.

Skadeläget är för närvarande oklart, men ambulans tillkallades till platsen.

Uppdatering:

Enligt polisens uppgifter började en bil av oklar anledning brinna i Lunas parkeringsgarage. Enligt räddningstjänsten, som var på plats, spreds bilbranden till ett däck, vilket orsakade den kraftiga explosionen som ekade i centrala Södertälje.

– Det är för tidigt att säga hur bilen har börjat brinna, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 21:23
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:00

13 år efter dubbelmordet i Ronna – Stämmer tre domare

357D1A07-B097-4070-82B0-0B224526C6B0

Bernard Khouri / Misstänkta flyktmopeden som brändes upp. Foto: Polisen

En 29-årig man, som tidigare dömdes för medhjälp till bröderna Moussas mord år 2010, stämmer tre hovrättsråd i en ansökan till Högsta domstolen, vilket Lt var först med att berätta. Stämningen presenterades med stöd av Bernard Khouri, ledaren för Södertäljenätverket som avtjänar livstidsstraff.

Strax efter midnatt klockan 02:22 den 1 juli 2010 gick två maskerade gärningspersoner in i illegala spelklubben Oasen i Ronna. Flera skott avlossas mot bröderna Eddie och Jakob Moussa som avled på plats. Gärningen beskrevs som en ren avrättning.

En omfattande utredning inleddes, vilken resulterade i en stor rättegång mot 17 män. Bland de dömda fanns Södertäljenätverkets ledare, Bernard Khouri, som dömdes till livstids fängelse. Samtidigt dömdes en 16-åring för medhjälp till mord på grund av hans inblandning.

Enligt domstolen hade han medverkat i stölden av flyktmopederna som mördarna använde sig av efter morden. En dag innan dubbelmordet misstänktes han ha fått instruktioner att flytta mopeder till ett källarförråd på Hövdingevägen i Ronna. Därifrån antas mördarna ha startat sin resa till spelklubben Oasen, där morden sedan begicks.

Mobil hittades på platsen där flyktmopeden brändes upp. Foto: POLISEN

Stämmer tre domare som medverkade i hovrätten.
Den nu 29-årige mannen väcker stämning mot tre hovrättsråd enligt en ansökan till Högsta domstolen. Bernard Khouri, som avtjänar ett livstidsstraff och har utvecklat sina juridiska kunskaper under sin tid i fängelse, agerar som hans juridiska ombud. I stämningsansökan påstås att de tre hovrättsråden felaktigt beskyllde 29-åringen för att ha pekat ut Abraham Aho som den som beordrade flyttningen av mopederna. Denna påstådda anklagelse anses vara felaktig och haft allvarliga konsekvenser för mannen. Han argumenterar att detta inte stämmer och hänvisar till utredningsmaterial.

I stämningsansökan skriver Khouri att 29-åringen aldrig har pekat ut Abraham Aho som den person som beställde stölderna av mopederna, varken under förundersökningen eller vid huvudförhandlingen.

”Konstaterandet är osant och uppenbart felaktigt, och konsekvenserna för ”29-åringen” har varit synnerligen allvarliga.”, skriver Khouri, som juridiskt ombud, från Fenixavdelningen i Kumla den 14 augusti.

Det är ännu oklart om fallet kommer att tas upp. Vanligtvis tar Högsta domstolen beslut inom några månader efter att överklagandet har inkommit till domstolen.

Foto: POLISEN

Foto: POLISEN

Läs även: – Livstidsdömde Bernard Khouri får rätt i hovrätten

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 17:55
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 17:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors