Företag i fokus:

Nytt unikt avtal signerat – Ska göra Södertälje mer cirkulärt

903c8c8a219370e4_org

Vesa Hiltul vd för Telge Återvinning och Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi. Pressbild.

På torsdagen signerades ett unikt avtal mellan Söderenergi och Telge Återvinning som kommer att ge ordning och reda på avfallsströmmarna.

En ny typ av verifikat som innebär ökad transparens och spårbarhet för avfallet.

Söderenergi, som har lagt grunden för verifikatet, ligger långt framme i utvecklingen och samarbetet med Telge Återvinning blir det första i Sverige av sitt slag.

– Vi är mycket glada över att vi blir först i Sverige med detta verifikat. Nu får vi svart på vitt vilken nytta vi gör när vi lämnar vårt avfall. Det säger Vesa Hiltula, vd för Telge Återvinning i ett pressmeddelande.

Igelstaverket. Foto: Söderenergi.

Det nya avtalet mellan Telge Återvinning och Söderenergi bidrar bland annat till att, genom att tungmetaller avskiljs, undvika koldioxidutsläpp och återanvändning av metall.

Under 2022 visade verifikatet att cirka 350 kg tungmetaller avskiljs, så som krom, kadmium, bly, kvicksilver och arsenik.  

Samarbetet innebär att Telge Återvinning levererar returträ till Söderenergi, som därefter ser till att det omvandlas till värme och el.

– Vi tar prover och utför analys på alla våra leveranser. När vi kopplar ihop dessa data med våra anläggningars prestanda kan vi erbjuda ett verifikat till Telge Återvinning som konkret visar nyttorna vi åstadkommer i vårt samarbete. Det är något som vi ser att framtidens återvinningsföretag efterfrågar, och även deras kunder. Vi tror och hoppas att detta kommer att bli standard i framtiden, säger Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 14 augusti 2022 01:09

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors