Företag i fokus:

DEBATT: Frigör konsten från den kulturpolitiska styrningen

196FFC67-C5A5-4BCE-BF9B-67DDD8B9CFE1

Saad Said (M), andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Foto: Privat / Alex Ataseven.

Sommaren 2021 presenterade Myndigheten för kulturanalys rapporten Så fri är konsten.

Slutsatsen i rapporten visar att det i dag pågår en kulturpolitisk styrning i Sverige, som påverkar den konstnärliga friheten negativt.

Rapporten rekommenderar därmed att statliga bidragsgivare, staten, regioner och kommuner ser över styrningen och låter idealet om konstnärlig frihet vägleda både kulturpolitikens utformning och genomförande.

Vi moderater har tidigare i såväl budgetförslag, debattartiklar som nämndsammanträden lyft frågan om den konstnärliga friheten – och dess avsaknad – i Södertälje kommun.

I exempelvis Oktoberteaterns verksamhetsplan för 2021, presenterades grunden för deras utveckling i följande konkreta mål: ”Att fortsätta berätta om det nya Sverige utifrån Södertäljes mångkulturella verklighet”, och vidare, ”Vi har under året en målsättning att till större del bjuda in lokala musiker och författare från andra etniciteter än den europeiska”.

”Politik innebär styrning och konsten är inte fri”

Ligger det i kulturpolitikens uppdrag att agera spackel för, och lappa ihop det som den övriga politiken misslyckats med i samhället?

Politik innebär styrning och konsten är inte fri om den måste tillfredsställa och tvingas anpassa sin verksamhet utifrån den rådande politiska agendan

Det är att underminera Oktoberteaterns och konstens storhet, menar vi.

Politik innebär styrning och konsten är inte fri om den måste tillfredsställa och tvingas anpassa sin verksamhet utifrån den rådande politiska agendan, som distribuerar dess levebröd.

”Obehagligt att man inte ser vilka dörrar som öppnas upp”

Det är dessutom obehagligt att man inte ser vilka dörrar som öppnas upp med denna princip. Vem vet vilka som tar makten och vars agenda som måste upprätthållas i framtiden?

Får Moderaterna förtroendet att styra kommunen efter valet så ska vi göra vårt yttersta för att konsten ska blomma i Södertälje för såväl utövare som publik.

Likt Myndigheten för kulturanalys slutsats i rapporten, rekommenderar vi att Södertälje ser över styrningen och låter idealet om konstnärlig frihet vägleda både kulturpolitikens utformning och dess genomförande.

Låt konsten blomma och låt den befrias från den politiska styrningen.

Joakim Lindberg (M)

ersättare i kultur- och fritidsnämnden

Saad Said (M)

andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2022 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

60-åring körde av vägen i en stulen bil

Polis

Arkivbild

En singelolycka inträffade tidigt på onsdagsmorgonen i Järna. När polis anlände till platsen upptäcktes att bilen, som kört av vägen, var stulen.

Det var vid klockan 05:19 som SOS Alarm fick samtal om en singelolycka på länsväg 525 nära Skiljetorp i Järna. Föraren, en man i 60-årsåldern, misstänks för att ha kört bilen utan giltigt körkort och för att ha stulit bilen.

En bärgningsbil anlände snart till platsen för att ta hand om bilen som polisen hade beslagtagit, med avsikt att återlämna den till dess rättmätiga ägare.

En anmälan om stöld av fordonet och för att ha kört det utan rätt behörighet har upprättats mot den 60-årige mannen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 20:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors