Företag i fokus:

Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

4C79ECFF-61DD-4B29-9B0C-262EFA35A8B5

Foto: Alexander Isa / PxHere

”- Telge inköp måste granskas.”, så inleds samtalet mellan Telgenytt och den kommunanställde som önskar att vara anonym.

En upphandling värd flera hundra miljoner kronor misstänks ha styrts till att gynna ett utvalt bolag.

När en offentligt sektor, som exemplevis i det här fallet Södertälje kommun, ska upphandla köp av varor, tjänster, byggentreprenader eller exemplevis försäljning av fastigheter omfattas de av LOU, Lag om offentlig upphandling.

Telge Inköp hanterar samtliga upphandlingar för kommunkoncernen i Södertälje, Nykvarn och Salem. Och varje år upphandlar bolaget till ett värde av cirka 3 miljarder kronor, enligt bolaget själva.

Moderaten Lukas Kerimo lyfte tidigare ett varningsfinger genom att kritisera Södertälje kommun och Tekniska nämnden, som leds av Centerpartisten Tage Gripenstam, om missförhållanden. Han framförde sin oro om den dåliga insynen och avtalen utanför LOU i en debattartikel till Telgenytt.

Men Kerimos oro ignorerades och möttes av total tystnad.

Varningsklockorna ringer i det tysta och nu larmar en kommunanställd om missförhållanden i det kommunägda bolaget Telge Inköp. Enligt uppgifter till Telgenytt gynnar Telge Inköp några få aktörer i styrda upphandlingar, helt bakom kulisserna.

Enligt Joakim Granberg på Realistpartiet kommer det här inte som en nyhet.


Joakim Granberg, Realistpartiet.

– Vi har krävt granskning av Telge Inköp sedan februari 2018, säger Joakim Granberg, Realistpartiet, till Telgenytt.

Enligt uppgiftslämnaren fuskas det inom flera upphandlingar som Telge Inköp rör vid, men en specifik upphandling sticker ut. Nämligen upphandlingen av ”IT- Outsourcing” för Södertälje kommun och Telge AB gemensamt som avslutads i mars 2022.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. En affär och upphandling som är värd flera hundra miljoner kronor.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden i Södertälje kommun.

En upphandling som det japanska IT-bolaget Fujitsu vann, men enligt Telgenytts källa var upphandlingen uppgjord och styrd till Fujitsu fördel.

Den upphandlingen har nu överklagats till domstol av Fujitsus konkurrent, Tieto Sweden AB, som anklagar kommunkoncernen för att ha agerat olagligt.

– Någon eller några har stor ekonomisk vinning av att just en på förhand utvald leverantör skall få uppdraget. Man ändrar och anpassar upphandlingen vartefter så den skall passa endast ett företag. Det är så uppenbart att vem som helst som läser överklagan kan se det, säger den kommunanställde till Telgenytt.

Telgenytt har tagit del av överklagan där det framgår att börsnoterade bolaget Tieto Sweden AB (Tietoevry) anser att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Vidare anser Tieto att bolaget lidit skada i omfattningen av cirka 300 miljoner kronor.

Grunden till överklagan är att kommunkoncernen anklagas för att ha accepterat Fujitsu ofullständiga anbud. Fujitsu har fått ändra sin lösning efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp.

Kommunalägda bolaget Telge Inköp anklagas för att ha agerat olagligt. Foto: Alex Ataseven.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skriver Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Enligt avtalet var det obligatoriskt att lämna in ett komplett anbud som uppfyller samtliga krav. Tieto var den 18 mars det enda bolaget som uppfyllde alla krav och därav anser bolaget att de borde tilldelats kontraktet.

– Telge inköp måste granskas. Någon eller några tjänar grova pengar på skattebetalarnas bekostnad, det är uppenbart, säger uppgiftslämnaren till Telgenytt.

Telgenytt har sökt Telge Inköp för kommentar.

Läs: Dålig insyn och avtal utanför LOU – Den miljö vi bygger upp skapar utrymme för korruption

Läs även: Södertäljepolitiker använder skarp retorik och undviker frågor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2022 14:48
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:45

Tonåringar erkänner den anlagda branden i Ritorp

031AB24F-AE18-4D2F-82D1-7D0327F0264A

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna har påbörjats efter den omfattande villabranden i Brunnssäng i juli. Båda har sedan dess varit häktade och erkänner nu mordbranden.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Händelsens orsak var att flickan hävdade att hon hade blivit utsatt av en familjemedlem som var skriven på bostadsadressen. Anklagelser som inte fastställts av polisen, men däremot har flickan under en längre period skickat hotfulla meddelanden och även dömts för fyra fall av olaga hot riktade mot familjen.

Hotfulla meddelanden övergick till handling.

Den 9 juli beslutade tonåringarna att agera och åkte till en bensinstation, där de fyllde en plastflaska med bensin. Därefter tog de bussen till Brunnsäng och tände eld på villan. När de anlände till platsen, knackade ungdomarna på och inspekterade för att vara säkra på att ingen var hemma. Sedan hällde de bensin på en toarulle och tände eld.

Villan nästintill totalförstördes den 9 juli. Foto: David Fjeldal

Tonåringarna erkänner sitt brott, men de påstår att de inte förstod att branden skulle sprida sig och omfatta villan i den utsträckning den faktiskt gjorde.

Domen faller den 28 september.

Åklagaren yrkade på ett åttaårigt fängelsestraff för grov mordbrand. Om domen godkänns och de blir fällda, skulle detta innebära att de, med tanke på ungdomsrabatten, endast skulle avtjäna 40 procent av strafftiden, eftersom de var 17 år när brottet begicks.

Familjen, vars villa hade ett värde nära 9 miljoner kronor, begär över en miljon kronor i skadestånd.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 september 2023 09:37

Misstänkt farligt föremål hittat i villaområde

Sham-1

Foto: Shamash Oyal

En stor polisinsats pågår vid ett bostadsområde där avspärrningar har upprättats. Enligt uppgifter till Telgenytt har ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus.

På onsdagskvällen larmades polisen till Lövåsavägen efter boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. På torsdagskvällen kom det in ett nytt larm där boende i en villa hittade ett föremål utanför sitt hus. Polisen ryckte snabbt ut till platsen, samma område och av samma anledning som igår, vilket polisen bekräftade för Telgenytt under torsdagskvällen.

– Ja, vi är i samma område. Också denna gång då med anledning av ett anträffat misstänkt farligt föremål.

Foto: Shamash Oyal

Under gårdagens incident utsattes en villadörr för en mindre detonation, men det har ännu inte fastställts om det var pyroteknik eller något annat som detonerade. Strax innan midnatt tillkallades polisen återigen till samma villaområde vid Saltskog/Västergård, men föremålet har enligt polisen inte upptäckts på samma adress som tidigare.

Polisen har upprättat stora avspärrningar på platsen där de sökt igenom och säkrat området. Även räddningstjänsten befann sig på plats med flera enheter. Däremot har någon detonation har inte ägt rum, men det nationella bombskyddet tillkallades till platsen för att undersöka föremålet.

Uppdatering:

Klockan 00:25, natten mot fredag, lyckades Nationella bombskyddet oskadliggöra föremålet och kunde kort därefter lämna platsen. Trots detta har avspärrningarna ännu inte tagits bort.

– Inga fler potentiellt farliga föremål anträffas och inte heller någon misstänkt gärningsman, skriver polisen på sin hemsida.

Polisen ger i nuläget ingen information om föremålets beskaffenhet, men utreder händelsen som ett fall av förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse. Bakgrunden till händelsen är oklar och kommer att vara en del av utredningsarbetet.

Se film från platsen

Nationalla bombskyddet på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter på plats. Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 22:19
Senast uppdaterad: 21 september 2023 23:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors