Företag i fokus:

Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

4C79ECFF-61DD-4B29-9B0C-262EFA35A8B5

Foto: Alexander Isa / PxHere

”- Telge inköp måste granskas.”, så inleds samtalet mellan Telgenytt och den kommunanställde som önskar att vara anonym.

En upphandling värd flera hundra miljoner kronor misstänks ha styrts till att gynna ett utvalt bolag.

När en offentligt sektor, som exemplevis i det här fallet Södertälje kommun, ska upphandla köp av varor, tjänster, byggentreprenader eller exemplevis försäljning av fastigheter omfattas de av LOU, Lag om offentlig upphandling.

Telge Inköp hanterar samtliga upphandlingar för kommunkoncernen i Södertälje, Nykvarn och Salem. Och varje år upphandlar bolaget till ett värde av cirka 3 miljarder kronor, enligt bolaget själva.

Moderaten Lukas Kerimo lyfte tidigare ett varningsfinger genom att kritisera Södertälje kommun och Tekniska nämnden, som leds av Centerpartisten Tage Gripenstam, om missförhållanden. Han framförde sin oro om den dåliga insynen och avtalen utanför LOU i en debattartikel till Telgenytt.

Men Kerimos oro ignorerades och möttes av total tystnad.

Varningsklockorna ringer i det tysta och nu larmar en kommunanställd om missförhållanden i det kommunägda bolaget Telge Inköp. Enligt uppgifter till Telgenytt gynnar Telge Inköp några få aktörer i styrda upphandlingar, helt bakom kulisserna.

Enligt Joakim Granberg på Realistpartiet kommer det här inte som en nyhet.


Joakim Granberg, Realistpartiet.

– Vi har krävt granskning av Telge Inköp sedan februari 2018, säger Joakim Granberg, Realistpartiet, till Telgenytt.

Enligt uppgiftslämnaren fuskas det inom flera upphandlingar som Telge Inköp rör vid, men en specifik upphandling sticker ut. Nämligen upphandlingen av ”IT- Outsourcing” för Södertälje kommun och Telge AB gemensamt som avslutads i mars 2022.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. En affär och upphandling som är värd flera hundra miljoner kronor.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden i Södertälje kommun.

En upphandling som det japanska IT-bolaget Fujitsu vann, men enligt Telgenytts källa var upphandlingen uppgjord och styrd till Fujitsu fördel.

Den upphandlingen har nu överklagats till domstol av Fujitsus konkurrent, Tieto Sweden AB, som anklagar kommunkoncernen för att ha agerat olagligt.

– Någon eller några har stor ekonomisk vinning av att just en på förhand utvald leverantör skall få uppdraget. Man ändrar och anpassar upphandlingen vartefter så den skall passa endast ett företag. Det är så uppenbart att vem som helst som läser överklagan kan se det, säger den kommunanställde till Telgenytt.

Telgenytt har tagit del av överklagan där det framgår att börsnoterade bolaget Tieto Sweden AB (Tietoevry) anser att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Vidare anser Tieto att bolaget lidit skada i omfattningen av cirka 300 miljoner kronor.

Grunden till överklagan är att kommunkoncernen anklagas för att ha accepterat Fujitsu ofullständiga anbud. Fujitsu har fått ändra sin lösning efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp.

Kommunalägda bolaget Telge Inköp anklagas för att ha agerat olagligt. Foto: Alex Ataseven.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skriver Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Enligt avtalet var det obligatoriskt att lämna in ett komplett anbud som uppfyller samtliga krav. Tieto var den 18 mars det enda bolaget som uppfyllde alla krav och därav anser bolaget att de borde tilldelats kontraktet.

– Telge inköp måste granskas. Någon eller några tjänar grova pengar på skattebetalarnas bekostnad, det är uppenbart, säger uppgiftslämnaren till Telgenytt.

Telgenytt har sökt Telge Inköp för kommentar.

Läs: Dålig insyn och avtal utanför LOU – Den miljö vi bygger upp skapar utrymme för korruption

Läs även: Södertäljepolitiker använder skarp retorik och undviker frågor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2022 14:48
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:45

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors