Företag i fokus:

Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

4C79ECFF-61DD-4B29-9B0C-262EFA35A8B5

Foto: Alexander Isa / PxHere

”- Telge inköp måste granskas.”, så inleds samtalet mellan Telgenytt och den kommunanställde som önskar att vara anonym.

En upphandling värd flera hundra miljoner kronor misstänks ha styrts till att gynna ett utvalt bolag.

När en offentligt sektor, som exemplevis i det här fallet Södertälje kommun, ska upphandla köp av varor, tjänster, byggentreprenader eller exemplevis försäljning av fastigheter omfattas de av LOU, Lag om offentlig upphandling.

Telge Inköp hanterar samtliga upphandlingar för kommunkoncernen i Södertälje, Nykvarn och Salem. Och varje år upphandlar bolaget till ett värde av cirka 3 miljarder kronor, enligt bolaget själva.

Moderaten Lukas Kerimo lyfte tidigare ett varningsfinger genom att kritisera Södertälje kommun och Tekniska nämnden, som leds av Centerpartisten Tage Gripenstam, om missförhållanden. Han framförde sin oro om den dåliga insynen och avtalen utanför LOU i en debattartikel till Telgenytt.

Men Kerimos oro ignorerades och möttes av total tystnad.

Varningsklockorna ringer i det tysta och nu larmar en kommunanställd om missförhållanden i det kommunägda bolaget Telge Inköp. Enligt uppgifter till Telgenytt gynnar Telge Inköp några få aktörer i styrda upphandlingar, helt bakom kulisserna.

Enligt Joakim Granberg på Realistpartiet kommer det här inte som en nyhet.


Joakim Granberg, Realistpartiet.

– Vi har krävt granskning av Telge Inköp sedan februari 2018, säger Joakim Granberg, Realistpartiet, till Telgenytt.

Enligt uppgiftslämnaren fuskas det inom flera upphandlingar som Telge Inköp rör vid, men en specifik upphandling sticker ut. Nämligen upphandlingen av ”IT- Outsourcing” för Södertälje kommun och Telge AB gemensamt som avslutads i mars 2022.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. En affär och upphandling som är värd flera hundra miljoner kronor.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden i Södertälje kommun.

En upphandling som det japanska IT-bolaget Fujitsu vann, men enligt Telgenytts källa var upphandlingen uppgjord och styrd till Fujitsu fördel.

Den upphandlingen har nu överklagats till domstol av Fujitsus konkurrent, Tieto Sweden AB, som anklagar kommunkoncernen för att ha agerat olagligt.

– Någon eller några har stor ekonomisk vinning av att just en på förhand utvald leverantör skall få uppdraget. Man ändrar och anpassar upphandlingen vartefter så den skall passa endast ett företag. Det är så uppenbart att vem som helst som läser överklagan kan se det, säger den kommunanställde till Telgenytt.

Telgenytt har tagit del av överklagan där det framgår att börsnoterade bolaget Tieto Sweden AB (Tietoevry) anser att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Vidare anser Tieto att bolaget lidit skada i omfattningen av cirka 300 miljoner kronor.

Grunden till överklagan är att kommunkoncernen anklagas för att ha accepterat Fujitsu ofullständiga anbud. Fujitsu har fått ändra sin lösning efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp.

Kommunalägda bolaget Telge Inköp anklagas för att ha agerat olagligt. Foto: Alex Ataseven.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skriver Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Enligt avtalet var det obligatoriskt att lämna in ett komplett anbud som uppfyller samtliga krav. Tieto var den 18 mars det enda bolaget som uppfyllde alla krav och därav anser bolaget att de borde tilldelats kontraktet.

– Telge inköp måste granskas. Någon eller några tjänar grova pengar på skattebetalarnas bekostnad, det är uppenbart, säger uppgiftslämnaren till Telgenytt.

Telgenytt har sökt Telge Inköp för kommentar.

Läs: Dålig insyn och avtal utanför LOU – Den miljö vi bygger upp skapar utrymme för korruption

Läs även: Södertäljepolitiker använder skarp retorik och undviker frågor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2022 14:48
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:45

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors