Företag i fokus:

Telge Inköp misstänkts för fusk i upphandlingar

4C79ECFF-61DD-4B29-9B0C-262EFA35A8B5

Foto: Alexander Isa / PxHere

”- Telge inköp måste granskas.”, så inleds samtalet mellan Telgenytt och den kommunanställde som önskar att vara anonym.

En upphandling värd flera hundra miljoner kronor misstänks ha styrts till att gynna ett utvalt bolag.

När en offentligt sektor, som exemplevis i det här fallet Södertälje kommun, ska upphandla köp av varor, tjänster, byggentreprenader eller exemplevis försäljning av fastigheter omfattas de av LOU, Lag om offentlig upphandling.

Telge Inköp hanterar samtliga upphandlingar för kommunkoncernen i Södertälje, Nykvarn och Salem. Och varje år upphandlar bolaget till ett värde av cirka 3 miljarder kronor, enligt bolaget själva.

Moderaten Lukas Kerimo lyfte tidigare ett varningsfinger genom att kritisera Södertälje kommun och Tekniska nämnden, som leds av Centerpartisten Tage Gripenstam, om missförhållanden. Han framförde sin oro om den dåliga insynen och avtalen utanför LOU i en debattartikel till Telgenytt.

Men Kerimos oro ignorerades och möttes av total tystnad.

Varningsklockorna ringer i det tysta och nu larmar en kommunanställd om missförhållanden i det kommunägda bolaget Telge Inköp. Enligt uppgifter till Telgenytt gynnar Telge Inköp några få aktörer i styrda upphandlingar, helt bakom kulisserna.

Enligt Joakim Granberg på Realistpartiet kommer det här inte som en nyhet.


Joakim Granberg, Realistpartiet.

– Vi har krävt granskning av Telge Inköp sedan februari 2018, säger Joakim Granberg, Realistpartiet, till Telgenytt.

Enligt uppgiftslämnaren fuskas det inom flera upphandlingar som Telge Inköp rör vid, men en specifik upphandling sticker ut. Nämligen upphandlingen av ”IT- Outsourcing” för Södertälje kommun och Telge AB gemensamt som avslutads i mars 2022.

”IT-Outsourcing” innebär i princip att en leverantör tar hand om kommunens IT istället för att göra det internt. En affär och upphandling som är värd flera hundra miljoner kronor.

Lukas Kerimo (M), Ersättare tekniska nämnden i Södertälje kommun.

En upphandling som det japanska IT-bolaget Fujitsu vann, men enligt Telgenytts källa var upphandlingen uppgjord och styrd till Fujitsu fördel.

Den upphandlingen har nu överklagats till domstol av Fujitsus konkurrent, Tieto Sweden AB, som anklagar kommunkoncernen för att ha agerat olagligt.

– Någon eller några har stor ekonomisk vinning av att just en på förhand utvald leverantör skall få uppdraget. Man ändrar och anpassar upphandlingen vartefter så den skall passa endast ett företag. Det är så uppenbart att vem som helst som läser överklagan kan se det, säger den kommunanställde till Telgenytt.

Telgenytt har tagit del av överklagan där det framgår att börsnoterade bolaget Tieto Sweden AB (Tietoevry) anser att de orättfärdigt blivit lurade på affären. Vidare anser Tieto att bolaget lidit skada i omfattningen av cirka 300 miljoner kronor.

Grunden till överklagan är att kommunkoncernen anklagas för att ha accepterat Fujitsu ofullständiga anbud. Fujitsu har fått ändra sin lösning efter den 18 mars 2022, som var sista dag för inlämnande av anbuden till Telge Inköp.

Kommunalägda bolaget Telge Inköp anklagas för att ha agerat olagligt. Foto: Alex Ataseven.

Kommunkoncernen har i strid mot LOU använt det förhandlade förfarandet för att komplettera anbuden, inte bara justera dessa.”, skriver Tieto i överklagan till Förvaltningsrätten.

Enligt avtalet var det obligatoriskt att lämna in ett komplett anbud som uppfyller samtliga krav. Tieto var den 18 mars det enda bolaget som uppfyllde alla krav och därav anser bolaget att de borde tilldelats kontraktet.

– Telge inköp måste granskas. Någon eller några tjänar grova pengar på skattebetalarnas bekostnad, det är uppenbart, säger uppgiftslämnaren till Telgenytt.

Telgenytt har sökt Telge Inköp för kommentar.

Läs: Dålig insyn och avtal utanför LOU – Den miljö vi bygger upp skapar utrymme för korruption

Läs även: Södertäljepolitiker använder skarp retorik och undviker frågor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2022 14:48
Senast uppdaterad: 15 november 2022 21:45

Ny skribent med fokus på SSK inför kommande säsong

IMG_4431

Daniel Hansson, skribent Telgenytt.

Telgenytt välkomnar varmt Daniel Hansson som senaste tillskott som skribent. Med erfarenhet från SvenskaFans kommer han att sätta fokus på att rapportera om SSK under den kommande säsongen.

Telgenytt har som målsättning att etablera sin redaktion långsiktigt och gradvis utvidga sin bevakning. Nu kan vi med glädje presentera skribenten Daniel Hansson med fokus på sportsidan, främst SSK inledningsvis.

– Efter en del betänketid har jag bestämt mig för att anta utmaningen att börja skriva om SSK på en något större plattform. Jag vill ta mitt skrivande till nästa nivå, kanske inte bara inom hockeyn utan även inom andra sporter och övriga nyhetsområden. Nu ser jag verkligen fram emot att ansluta mig till Telgenytt, säger Daniel Hansson.

Välkomnas av redaktionen.

– Hans passion för sport och skrivande gör honom till ett välkommet tillskott i redaktionen och vi ser fram emot att få ta del av hans insiktsfulla analyser och engagerande artiklar om Södertälje SK, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 19:59
Senast uppdaterad: 18 september 2023 20:16

SENASTE NYTT: Kronan på historiskt bottenrekord mot euron

Euro

Foto: Pixnio

Den svenska kronan fortsätter att försvagas och har nått nya bottenrekord på valutamarknaden, med en euro som nu kostar tolv kronor. Det rapporterar TT.

Kronan har i år tappat över 7 procent gentemot euron och nästan 40 procent de senaste tio åren. Det är den svagaste nivån som någonsin noterats för kronan mot euron.

– Under resten av året kommer kronan att vara svag, det syns ingenting som skulle ändra på det, säger Jens Magnusson, chefekonom på SEB, till TT.

Även i förhållande till dollarn presterar kronan svagt, med den svagaste kronkursen mot dollarn hittills i år, där en dollar nu motsvarar 11,24 kronor, vilket är en nedgång på 7,5 procent sedan årsskiftet.

Riksbanken förväntas höja räntan på torsdag, men enligt Magnusson förväntas detta inte ha någon påverkan på kronans svaghet under resten av året. Han menar att syftet med höjningen är att undvika ytterligare försvagning av kronan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 12:36
Senast uppdaterad: 18 september 2023 12:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors