Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Systembolaget öppnar nytt i Weda

Montage Alex Ataseven

Foto: Google Street View.

Nu öppnar Systembolaget en tredje efterlängtad enhet i Weda i Södertälje. Det bekräftar Fastighetsägaren för LT under fredagen.

Det stora önskemålet från Södertäljeborna om ett Systembolag på östra sidan av staden, för att täcka områden så som Brunnsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg, blir nu verklighet.

– De flyttar in i större delen av gamla Joberlokalen, det är drygt tusen kvadrat, en ganska stor butik, säger Jean Uckardas, fastighetschef på Weda fastigheter till LT.

Att Systembolaget velat tillgodose Södertäljeborna med en tredje enhet i Södertälje har varit på agendan ett bra tag.

Systembolaget öppnar nytt butik i Weda. Pressbild.

I maj 2021 bekräftade bolaget till Telgenytt att man letade lokal för att etablera en tredje enhet i Södertälje.

– Vi har beslut om ytterligare en butik i Södertälje och söker nu läge och lokal för denna, berättade Therese Elmgren, Systembolagets pressansvarig till Telgenytt i fjol.

Nu har alltså bolaget hittat rätt lokal i Weda och planerar att öppna efter årsskiftet, det exakta datumet är ännu inte satt.

Läs även: Mats Pertoft (MP) tar plats i Systembolagets styrelse

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2022 09:50
Senast uppdaterad: 19 augusti 2022 11:35

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors