Företag i fokus:

Efter jättebeslaget – 35-åring dömds till 5 års fängelse

643692C3-5515-4B8C-A67A-1FE39B10E6A5

Foto ur polisens förundersökning.

En 35-årig man i Södertälje stoppades på Arlanda med tre väskor fyllda med pengar. I väskorna upptäcktes uppemot 30 miljoner kronor stoppade kommunens avfallspåsar.

I torsdags dömdes han till 5 års fängelse för näringpenningtvättbrott i tingsrätten.

Det var den 12 maj tidigare i år som tullen på Arlanda grep en 35-år man med tre resväskor fyllda med kontanter. Väskorna innehöll närmare 25 miljoner kronor som han försökte smuggla till Istanbul i Turkiet.

I förhör ska den 35-åriga mannen från Södertälje påstått sig blivit lurad om vad som fanns i väskorna och att han resta till Turkiet för att få vård för smärtor i ryggen.

Tullens beslag. Foto ur polisens förundersökning.

Men enligt Whatsapp-konversationer med en annan person framkommer det att Södertäljebon smugglat kontanter vid flera olika tillfällen.

Tillsammans med en 50-årig man, skriven i Huddinge, misstänks han ha smugglat cirka 168 miljoner kronor vid fler tillfällen mellan mellan mars och april i år.

Nu dömer tingsrätten båda männen till fängelse för grovt näringpenningtvättbrott till 5 år och 5 och ett halvt års fängelse.

Misstänkts ha smugglat 170 miljoner kronor – ”Någon skulle vänta på mig”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2022 09:30
Senast uppdaterad: 20 augusti 2022 01:15

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors