Företag i fokus:

Mobilförbud i skolor – Södertäljebor tycker till

299274685_652910365823330_4024647042590918930_n

Foto: Marianne Mikahil.

Den första augusti i år beslutade regeringen införa mobilförbud i skolor, med undantag vid lärarens instruktioner där om det är till lärandets syfte.

Skolor ges även möjligheten att ha en helt mobilfri skoldag.

Telgenytt ha frågat Södertäljebor vad har att säga om nya lagen som trädde i kraft den 1 augusti 2022.

Läraren Vendela Grönnos ser väldigt positivt på nya lagen. Foto: Marianne Mikhail.

– Jag tycker att det är fantastiskt bra. Det tar all koncentration, de kan inte låta bli, det är som en drog. Man måste plocka bort den, det är bara så, säg Vendela Grönnos till Telgenytt.

Även systrarna Mirabel och Gift tycker att är ett bra beslut från regeringen.

Systrarna Mirabel och Gift Madukwe. Foto: Marianne Mikhail.

– Vissa elever kan ta ut sina mobiler och det stör andra under lektionstid, säger sextonåriga Gift.

Den sextonåriga eleven Rebin Abban säger att det är bättre för eleverna som kan fokuserar mer på lektionerna, vilket leder till högre betyg.

Men han nämnde även en negativ aspekt med att inte inte kunna nås under lektionstid.

– Viktiga samtal från till exempel föräldrar eller en läkartid, säger Rebin.

Cris Norrie är positiv till beslutet. Foto: Marianne Mikahil.

Precis som många anser även Cris Norrie att det är bra med mobilförbudet i klassrummen.

– Jag tycker att det är bra. Barnen hamnar mer i ett fokus, annars blir de distraherade av mobilen hela tiden, säger Cris Norrie till Telgenytt.

Text / Bild: Marianne Mikhail.

Läs Även: Mobilförbud införs på alla skolor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2022 07:39
Senast uppdaterad: 15 oktober 2023 17:39

SENASTE NYTT: Hovrätten skärper domar i stort narkotikamål

IMG_5793

Lägenheten som polisen slog till mot i centrala Södertälje:
Foto: Ur polisen förundersökning 

I ett uppmärksammat fall dömdes fyra av sju åtalade i ett stort narkotikamål. Efter hovrättens omprövning dömdes ytterligare fyra personer, och en tidigare dom skärptes.

Efter en omfattande polisutredning om narkotikahandel i Södertälje, som ledde till åtal mot tolv personer med anknytning till Ronnafalangen, har hovrätten nu skärpt tidigare domar. Inledningsvis dömdes tre av de åtalade till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten har dock valt att omvärdera fallet och dömer nu ytterligare fyra personer.

(Annonslänk)

Utredningen tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet där stora mängder narkotika beslagtogs. Tillslaget var en del av en större operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Bevis i form av spaningsmaterial och videoklipp från mobiltelefoner har varit avgörande i rättsprocessen.

En nyckelperson i nätverket, en 24-årig man ansedd som en ledargestalt inom Ronnafalangen, har fått sitt straff skärpt av hovrätten. Från det ursprungliga fängelsestraffet på sju år och tio månader, har han nu dömts till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han åläggs även att betala 475 000 kronor till staten, inklusive värdet av ett beslagtaget guldhalsband.

Bland de ytterligare dömda i det stora narkotikamålet finns en 24-årig man, känd för sitt arbete inom en ungdomsförening och politisk verksamhet i kommunen, som har fått två års fängelse för att ha ställt en lägenhet till förfogande för förvaring av narkotika.

En 26-årig man, identifierad som en del av nätverkets ledning, har dömts till sex års fängelse för synnerligen grovt narkotikabrott. Ytterligare en man, 20 år gammal, har fått tre års fängelse efter att polisen funnit bevis i hans hem som ledde dem till en hemlig lägenhet använd för narkotikahandel. Samt en 21-årig man dömts till 1,5 års fängelse, vilket ytterligare bekräftar hovrättens beslut att skärpa påföljder för de inblandade i narkotikahandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 12:53
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 12:54

Pendeltrafikstopp – Bron gick inte att stänga efter öppning

Tag

Foto: Alexander Isa

Tågtrafiken mellan Östertälje och Södertälje hamn avbröts tillfälligt under torsdagsförmiddagen. Detta efter att ett tekniskt fel inträffade på Saltsjöbron.

Vid 10:30-tiden på torsdagen upplevde resenärer i pendeltrafiken ett oväntat stopp när tågtrafiken i båda riktningar avbröts. Orsaken till trafikstoppet var tekniska problem med Saltsjöbron, som förbinder Östertälje med Södertälje hamn. Dessa problem påverkade dock inte fordonstrafiken på bron.

– Järnvägsbron över Södertälje kanal gick inte att stänga. Det var tillfälligt stopp i SL:s pendeltågstrafik från Södertälje centrum till och från Uppsala/Stockholm City. Det var bara tågen som påverkades, säger SL:s presstalesperson till Telgenytt.

Enligt SL:s presstjänst kunde bron inte stängas som planerat efter en öppning, men problemet kunde emellertid lösas efter en kort stund, och trafiken kunde återupptas. Incidenten skapade tillfälliga störningar i pendeltrafiken, men situationen hanterades snabbt för att minimera påverkan på resenärerna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 11:45
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 11:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors