Företag i fokus:

Farstanäs – Ett Södertäljestyre i miniatyrexempel

DEB06831-F2A9-4FC3-8DB2-0216B4301EEF

Joakim Granberg, Realistpartiet. Foto: Privat.

När jag är lite elak och beskriver nuvarande Södertäljestyre som inkompetent, slött, slappt och likgiltigt så kanske jag överdriver en aning ibland.

Även om man ligger i bottenskiktet i många rankingar av betydelse så är man ju inte sämst i landet på något – Trodde jag! 

Jadå, nu är man faktiskt sämst på något – man är sämst i Sverige på att driva en camping!

När jag besökte farstanäs camping en solig dag 28 juli så slog det mig hur rent och fint det faktiskt var, men det var något som inte stämde. Campingen och badplatsen var stort sett tom fast solen sken!

Samtidigt i övriga Sverige: ”TT Nyhetsbyrån 2022: Nytt rekordår väntas för camping!”

Ett rekordår hägrar för landets campingplatser när hemestertrenden fortsätter.
Citat: ”Det ser väldigt positivt ut och vi slår rekord efter rekord, VD på Frist camp med 61 campingplatser i Skandinavien – Slut citat!”

Hur är det möjligt att landets alla campingplatser i stort sett är fullbokade och vår fina camping står nästintill tom?

Svaret är enkelt – Folk vet inte om att den är öppen! 

När Södertälje tog över ägandet borde man ha gjort detta direkt:
1.
Säkrat domäner. 2. Ny hemsida med information på flera språk så övriga Europa kan ta till sig informationen. 3. Skapa bokningssystem. 4. Marknadsföra oss inom EU.
5. In med personal som kan camping! 

Vad tror ni kommunledningen gjorde?

Ingen av dessa åtgärder. Men däremot så kastade man ut den enda fasta inkomsten man hade – Långtidscamparna! Såja, nu är det tomt! 

Farstanäs gapade tomt en solig dag i juli. Foto: Privat.

Boel Godner sa i LT 2022-05-20 då att hon trodde att folk skulle hitta dit ändå – Nej Boel, uppenbarligen inte. De har trott att campingen är stängd! 

Pär Abrahamsson registrerade domänen farstanas.se och skapade en satir sida om campingen. Pärs citat: ”Kommunen är löjligt dåliga på digitala strategier”, slut citat. Pär var vänlig och lät kommunen köpa domänen.

Det Pär uppmärksammar i sin artikel i LT är att det inte går att hitta campingen på nätet, det har heller inte varit möjligt att boka plats på campingen förrän långt in i sommarsäsongen och då skall man hitta bokningssidan på kommunens hemsida som var nästintill omöjligt i våras, i synnerhet för utländska turister. 

Folk bokar och planerar sin campingsemester månader innan så de är säkra på att få plats, för att det är fullbokat på många campingar redan under våren. Södertälje kommun skulle givetvis påbörjat sitt bokningssystem redan förra hösten 2021 när man tog över campingen. Det hade en aktör gjort som haft intresse av att få ekonomin att gå ihop, men sådana detaljer bryr sig inte ledningen om, det är ju bara skattebetalarnas pengar, inte ens egna det handlar om, för då jäklar hade bokningssidan varit uppe redan i september 2021 skulle jag tro.

Hur kan man vara så här oduglig kan man fråga sig? På sånt som är så fruktansvärt enkelt och självklart för en person som hanterar sin egen investering, detta är tyvärr ett mönster.

När gästhamnen var stängd och det inte gick att tanka där så besvärade man sig inte ens med att uppdatera hemsidan med denna information, båtar fick vända förbannade på Södertälje.

Proppmätt nonchalans, inget ansvarskännande och inget ansvarsutkrävande är svaret på dessa ständiga återkommande haverier i de kommunala verksamheterna.

Att vara bäst på att vara sämst är inte något bra!

Södertälje behöver ha en annan politisk ledning!

Tur det är kommunval den 11 september! 

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2022 16:03
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:17

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors