Företag i fokus:

Tiktok-stjärnan till Södertälje – ”Har många fans i området”

x1000w-TK tycoon

Pressbild.

Snart inledes den efterlängtade Södertäljefestivalen. En fullspäckad helg med en massa aktiviteter, uppträdanden, mat och attraktioner.

För att kicka igång det hela så har Södertälje City arrangerats, som tidigare rapporterat, en stand-up show med några av landets mest älskade komiker.

Med komediaktet “Släng dig i Maren” så kommer vi få se flera omtyckta komiker, men även gästas av TikTok-influencern, TK Tycoon.

– Vi är glada att ha TK som en del av Södertäljefestivalen och stand up kvällen som blir startskottet för festivalhelgen och vi ser fram emot en härlig show och många skratt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.

TK, som har över 165 tusen följare på den populära appen TikTok, gör komedisketcher såsom “Reason why I quit SFI” och “Back to SFI”, har valt att komma till Södertälje för första gången med sin miniturné “Kallt Välkommen”.

Södertäljefestivalen inleds med Stand-up framträdandet ”Släng dig i Maren!”. Pressbild.

Med en bakgrund som artist och producent så är scenen inte något främmande för TK. Dock så var det kulturkrockar mellan Sverige och Nigeria som gav artisten en utmaning, speciellt kampen med att uttala siffran “sju”.

Född i Lagos, Nigeria, så var miljöskiftet ganska stor för den nu Stockholmsbaserade artisten och komikern, men något många kan relatera till. 

– Språk- och kulturkrockar är ofta väldigt tacksamt inom humor. Jag tar saker vi alla känner igen och har varit med om, men jag gör humor av det vilket gör det så mycket lättare att ta in och nyansera. Helt plötsligt blir det i stället krockar som vi kan skratta åt tillsammans, som en enhet. Och det tror jag folk tycker är rätt härligt, säger TK Tycoon.

Hans uppdrag med aktet är se till att alla får ett gott skratt. Om du vill vara en av dem, se till att vara på plats klockan 18:00 vid Marentrapporna, fredag den 26 augusti. 

Text: Marianne Mikhail.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2022 16:01
Senast uppdaterad: 24 augusti 2022 16:02

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors