Företag i fokus:

Tiktok-stjärnan till Södertälje – ”Har många fans i området”

x1000w-TK tycoon

Pressbild.

Snart inledes den efterlängtade Södertäljefestivalen. En fullspäckad helg med en massa aktiviteter, uppträdanden, mat och attraktioner.

För att kicka igång det hela så har Södertälje City arrangerats, som tidigare rapporterat, en stand-up show med några av landets mest älskade komiker.

Med komediaktet “Släng dig i Maren” så kommer vi få se flera omtyckta komiker, men även gästas av TikTok-influencern, TK Tycoon.

– Vi är glada att ha TK som en del av Södertäljefestivalen och stand up kvällen som blir startskottet för festivalhelgen och vi ser fram emot en härlig show och många skratt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.

TK, som har över 165 tusen följare på den populära appen TikTok, gör komedisketcher såsom “Reason why I quit SFI” och “Back to SFI”, har valt att komma till Södertälje för första gången med sin miniturné “Kallt Välkommen”.

Södertäljefestivalen inleds med Stand-up framträdandet ”Släng dig i Maren!”. Pressbild.

Med en bakgrund som artist och producent så är scenen inte något främmande för TK. Dock så var det kulturkrockar mellan Sverige och Nigeria som gav artisten en utmaning, speciellt kampen med att uttala siffran “sju”.

Född i Lagos, Nigeria, så var miljöskiftet ganska stor för den nu Stockholmsbaserade artisten och komikern, men något många kan relatera till. 

– Språk- och kulturkrockar är ofta väldigt tacksamt inom humor. Jag tar saker vi alla känner igen och har varit med om, men jag gör humor av det vilket gör det så mycket lättare att ta in och nyansera. Helt plötsligt blir det i stället krockar som vi kan skratta åt tillsammans, som en enhet. Och det tror jag folk tycker är rätt härligt, säger TK Tycoon.

Hans uppdrag med aktet är se till att alla får ett gott skratt. Om du vill vara en av dem, se till att vara på plats klockan 18:00 vid Marentrapporna, fredag den 26 augusti. 

Text: Marianne Mikhail.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2022 16:01
Senast uppdaterad: 24 augusti 2022 16:02

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Här är restaurangerna som etableras vid Maren

2022_01_maren-hotell

Restauranger på tre våningsplan. Bild: Fojab.

När Marenhotellet står klart får Södertälje hela sju nya och toppmoderna lyxrestauranger. Nu kan Telgenytt avslöja vilka restaurangkoncept som kommer att etableras i Stadsrums fastighet under hösten 2024.

Våren 2022 påbörjades rivningsarbetet för det nya Marenprojektet, som bland annat kommer att inkludera cirka 200 gästrum, lounge, barer, restauranger, uteservering på en terrass mot Maren, konferensavdelning och en träningsanläggning.

Projektets kronjuvel blir en skybar på våning 16 som, enligt uppgifter till Telgenytt, drivs av Winn Hotel själva och kommer att vara cirka 600 kvadratmeter stor och erbjuda utsikt åt alla håll.

På marknivå, där Ceasars och O´Learys tidigare huserade, etableras fyra stora lyxrestauranger som kommer att variera i storlek mellan 200 och 400 kvadratmeter vardera.

Längst upp på fastigheten byggs en 600 kvadratmeter stor skybar. Bild: Fojab.

Här har fastighetsägaren Stadsrum skrivit avtal med en libanesisk/turkisk restaurang, en sushirestaurang, den napolitanska restaurangen Ciro som erbjuder pizza och pasta, den välkända amerikanska kedjan T.G.I Friday’s samt även sportbar.

Däremot är det inte den välkända O’Learys som återvänder till de nya lokalerna på Marenplan. Enligt uppgifter till Telgenytt etableras istället sportbaren Pitcher’s, som för närvarande inte har bekräftat uppgifterna. Den över 1300 kvadratmeter stora lokalen förväntas inkludera flera bowlingbanor. Pitcher’s kompletteras med en 500 kvadratmeter stor terrass som kommer att erbjuda en vacker utsikt över Marenplan.

På våning två planeras Winn Hotel att öppna sin egen lyxrestaurang med bistro och lounge. Restaurangen kommer att vara ansluten till hotellet och tillgänglig för allmänheten.

Marenprojektet är planerad att stå klart under 2025.

Där Ceasars och O´Lelarys tidigare var placerade etableras fyra stora lyxrestauranger. Bild: Fojab.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors