Företag i fokus:

Tiktok-stjärnan till Södertälje – ”Har många fans i området”

x1000w-TK tycoon

Pressbild.

Snart inledes den efterlängtade Södertäljefestivalen. En fullspäckad helg med en massa aktiviteter, uppträdanden, mat och attraktioner.

För att kicka igång det hela så har Södertälje City arrangerats, som tidigare rapporterat, en stand-up show med några av landets mest älskade komiker.

Med komediaktet “Släng dig i Maren” så kommer vi få se flera omtyckta komiker, men även gästas av TikTok-influencern, TK Tycoon.

– Vi är glada att ha TK som en del av Södertäljefestivalen och stand up kvällen som blir startskottet för festivalhelgen och vi ser fram emot en härlig show och många skratt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.

TK, som har över 165 tusen följare på den populära appen TikTok, gör komedisketcher såsom “Reason why I quit SFI” och “Back to SFI”, har valt att komma till Södertälje för första gången med sin miniturné “Kallt Välkommen”.

Södertäljefestivalen inleds med Stand-up framträdandet ”Släng dig i Maren!”. Pressbild.

Med en bakgrund som artist och producent så är scenen inte något främmande för TK. Dock så var det kulturkrockar mellan Sverige och Nigeria som gav artisten en utmaning, speciellt kampen med att uttala siffran “sju”.

Född i Lagos, Nigeria, så var miljöskiftet ganska stor för den nu Stockholmsbaserade artisten och komikern, men något många kan relatera till. 

– Språk- och kulturkrockar är ofta väldigt tacksamt inom humor. Jag tar saker vi alla känner igen och har varit med om, men jag gör humor av det vilket gör det så mycket lättare att ta in och nyansera. Helt plötsligt blir det i stället krockar som vi kan skratta åt tillsammans, som en enhet. Och det tror jag folk tycker är rätt härligt, säger TK Tycoon.

Hans uppdrag med aktet är se till att alla får ett gott skratt. Om du vill vara en av dem, se till att vara på plats klockan 18:00 vid Marentrapporna, fredag den 26 augusti. 

Text: Marianne Mikhail.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2022 16:01
Senast uppdaterad: 24 augusti 2022 16:02

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors