Företag i fokus:

Klätt brudgummar i 30 år – Hos Albert Hadodo är man i trygga händer

Montage Alex Ataseven

Foto: Simon Osmani.

Albert Hadodo, 60, har jobbat med kläder sedan år 1978 och klätt brudgummar i över 30 år.

Med hans erfarenhet och kunskap om modebranschen är man i trygga händer vid val av kostym eller smoking på Svanens Hus i Geneta.

Att prova kostym inför bröllop, examensfester eller arbetsintervjuer är inte alls likadant som att gå till bland annat H&M och handla. I många fall är det mycket som står på spel.

Hur sitter kavajen? Kan jag sätta mig utan att byxorna spricker? Ska jag ha slips eller fluga?

– När vi köper en kostym måste den vara perfekt, klädkoder som måste följas för att kläderna inte ska bära oss. Det är vi som ska bära dem, säger Albert Hadodo till Telgenytt.

I konversationen med Hadodo berättar han om hela processen från att tillverka en kostym till den sista detaljen innan man kliver ut för att äntra en tillställningen. Men han poängterar hur viktigt intresset av mode är för att vara långsiktigt i branschen.

Albert Hadodo har glätt brudgummar sedan år 1978 och är en av de främsta i branschen. Foto: Simon Osmani.

– Det är en väldigt spännande bransch. Att besöka mässor runt om i världen, träffa många intressanta designers och bland annat känna till utvecklingen av olika tyger. Man ska veta vad man pratar om när man hjälper personer att klä upp sig. Om inte så märker kunden av det tydligt, säger Albert.

Vidare berättar Hadodo om detaljer man bör vara medvetna om som kan vara avgörande vid val av kostym. Som ett enkelt exempel så berättar han att kostymer är sydda med olika kragar. Har man en smal krage får man en hängande effekt, men har man däremot en bredare krage framtås man mer ståtlig.

Det visar han genom charader där han viker ihop sig och sedan sträcker på bröstkorgen och visar en bestämd och ståtlig hållning.

Men Hadodo väljer ut klädstilen efter kunden.

– Att välja rätt kostym varierar beroende på vem som bär den. Man måste ha rätt längd på slipsen och kragen och det är viktigt att färgen och stilen på kostymen ska komplettera personen, säger han.

Albert Hadodo från Svanens Hus i Geneta. Foto: Simon Osmani.

Vi märker ganska snabbt att Hadodo är bestämt, rak och ärlig i sitt sätt att arbete. Men efter 30 år i branschen är det inte förvånande att han gör sitt jobb självsäkert och exemplariskt. Han goda rykte märks av när telefonen ringer mellan jämna mellanrum om personer som vill ha hans experthjälp.

Albert Hadodo, som har ett oerhört gott rykte i Södertälje, är för många det första alternativet de vänder sig till för att klä upp sig fint med kostym eller smoking.

– Jag är ärlig och berättar alltid om kostymen de vill ha, eller har valt, inte passar. Det kan vara kragen som är för smal som kanske inte passar kroppstypen. Jag är alltid ärlig med min åsikt och berättar vad jag tycker, säger han.

Med Hadodos långa erfarenhet och goda kunskaper han besitter råder det inga tvivel om att man är stiligast i rummet när han klär upp en person med en outfit som verkligen framhäver en.

Det vet en brudgum om som precis klivit in och ber om hjälp och sätter punkt för vårt trevliga besök.

Foto / Text : Simon Osmani.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2022 08:04
Senast uppdaterad: 25 augusti 2022 09:44

Begärde ut allmänna handlingar – Kommunen svarade anonymt

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

När en begäran om allmänna handlingar skickades till Södertälje kommun ledde detta till fördröjd handläggning, och kommunen svarade dessutom med ett anonymt mail. Ärendet har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, som nu kräver att Södertälje kommun yttrar sig i ärendet.

Ett ärende som berör Södertälje kommun och dess hantering av en begäran om utlämnande av allmänna handlingar har fångat Justitieombudsmannens uppmärksamhet. En journalist hade begärt att få tillgång till dokument om motpartsgranskningar utförda av samhällsbyggnadskontoret sedan 2020. Trots upprepade påminnelser och kommunikation med kommunen, har ingen konkret information eller dokumentation överlämnats.

Dessutom svarade kommun vid ett tillfälle via ett anonymt mail att begäran är en komplex fråga som tar tid och skapat interna diskussioner. 

(Annonslänk)

Situationen ledde till en officiell anmälan till Justitieombudsmannen (JO), där kommunens långsamma process och dess brist på skyndsamhet i hanteringen kritiserades, vilket strider mot kravet på snabbt utlämnande av allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen. Mot bakgrund av anmälan har JO nu begärt att Södertälje kommun ska avge ett formellt yttrande över det som framförs i anmälan, inklusive en detaljerad redogörelse för handläggningsprocessen och en översyn av relevant lagstiftning.

JO:s förfrågan innebär också att de befattningshavare som är inblandade ges möjlighet att lämna sina synpunkter. Med ett sista svarsdatum satt till den 26 april 2024, förväntas yttrandet inkludera protokollsutdrag

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 12:41
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 12:41

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors