Företag i fokus:

Klätt brudgummar i 30 år – Hos Albert Hadodo är man i trygga händer

Montage Alex Ataseven

Foto: Simon Osmani.

Albert Hadodo, 60, har jobbat med kläder sedan år 1978 och klätt brudgummar i över 30 år.

Med hans erfarenhet och kunskap om modebranschen är man i trygga händer vid val av kostym eller smoking på Svanens Hus i Geneta.

Att prova kostym inför bröllop, examensfester eller arbetsintervjuer är inte alls likadant som att gå till bland annat H&M och handla. I många fall är det mycket som står på spel.

Hur sitter kavajen? Kan jag sätta mig utan att byxorna spricker? Ska jag ha slips eller fluga?

– När vi köper en kostym måste den vara perfekt, klädkoder som måste följas för att kläderna inte ska bära oss. Det är vi som ska bära dem, säger Albert Hadodo till Telgenytt.

I konversationen med Hadodo berättar han om hela processen från att tillverka en kostym till den sista detaljen innan man kliver ut för att äntra en tillställningen. Men han poängterar hur viktigt intresset av mode är för att vara långsiktigt i branschen.

Albert Hadodo har glätt brudgummar sedan år 1978 och är en av de främsta i branschen. Foto: Simon Osmani.

– Det är en väldigt spännande bransch. Att besöka mässor runt om i världen, träffa många intressanta designers och bland annat känna till utvecklingen av olika tyger. Man ska veta vad man pratar om när man hjälper personer att klä upp sig. Om inte så märker kunden av det tydligt, säger Albert.

Vidare berättar Hadodo om detaljer man bör vara medvetna om som kan vara avgörande vid val av kostym. Som ett enkelt exempel så berättar han att kostymer är sydda med olika kragar. Har man en smal krage får man en hängande effekt, men har man däremot en bredare krage framtås man mer ståtlig.

Det visar han genom charader där han viker ihop sig och sedan sträcker på bröstkorgen och visar en bestämd och ståtlig hållning.

Men Hadodo väljer ut klädstilen efter kunden.

– Att välja rätt kostym varierar beroende på vem som bär den. Man måste ha rätt längd på slipsen och kragen och det är viktigt att färgen och stilen på kostymen ska komplettera personen, säger han.

Albert Hadodo från Svanens Hus i Geneta. Foto: Simon Osmani.

Vi märker ganska snabbt att Hadodo är bestämt, rak och ärlig i sitt sätt att arbete. Men efter 30 år i branschen är det inte förvånande att han gör sitt jobb självsäkert och exemplariskt. Han goda rykte märks av när telefonen ringer mellan jämna mellanrum om personer som vill ha hans experthjälp.

Albert Hadodo, som har ett oerhört gott rykte i Södertälje, är för många det första alternativet de vänder sig till för att klä upp sig fint med kostym eller smoking.

– Jag är ärlig och berättar alltid om kostymen de vill ha, eller har valt, inte passar. Det kan vara kragen som är för smal som kanske inte passar kroppstypen. Jag är alltid ärlig med min åsikt och berättar vad jag tycker, säger han.

Med Hadodos långa erfarenhet och goda kunskaper han besitter råder det inga tvivel om att man är stiligast i rummet när han klär upp en person med en outfit som verkligen framhäver en.

Det vet en brudgum om som precis klivit in och ber om hjälp och sätter punkt för vårt trevliga besök.

Foto / Text : Simon Osmani.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2022 08:04
Senast uppdaterad: 25 augusti 2022 09:44

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Inför kvällens match – SBBKs damer ett steg från finalen

PGU8916

Fotograf: Petra Gau.

SBBKs damlag står inför en avgörande match 3 i USIF Arena, med chansen att säkra en plats i finalen efter att ha dominerat de två första matcherna i semifinalserien.

Efter att ha vunnit två raka matcher med överlägsen spelstil, står SBBKs damer nu inför möjligheten att säkra sin finalplats i kvällens match mot Uppsala Basket.

Matchen, som spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00, kan bli avgörande för SBBK. En seger ikväll innebär direkt avancemang till finalen, medan en förlust skulle leda till en fjärde match i samma stad på torsdag.

(Annonslänk)

Tegan Graham från Nya Zeeland var en av nyckelspelarna i damlaget som gjorde 22 poäng i den senaste semifinalen mot Uppsala. Hon är nöjd med sin insats i den matchen och ser med tillförsikt fram emot kvällens spel.

(Översatt från engelska) Vi har varit mycket fokuserade som ett lag, så vi har haft några riktigt bra träningar och vår intensitet är hög, säger hon.

Vad var huvudfokus inför matchen?
– Jag tror att huvudfokus var att hålla oss till vår spelplan. Våra tränare ser till att vi är välförberedda, så som lag är det vårt jobb att genomföra de fördelar vi har på planen.

Hur var känslorna efter första halvleken?
– Mycket positiva. Uppsala är ett starkt lag och vi respekterar dem mycket, så vi behöver spela bra för att kunna tävla väl med dem. Vi är ett självsäkert lag när vi spelar tillsammans, så vi pratade om att återfokusera på spelplanen.

Vad är viktigt inför kvällens matchen på Uppsalas hemmaplan?
– Jag tror att det viktigaste är att vi är närvarande i spelet. Det är lätt att låta småsaker glida undan när man har bra momentum som lag. Så att utföra grunderna som vi har gjort hela året är mycket viktigt i den här matchen, säger Tegan Graham från Nya Zeeland.

Kvällens match spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00.
Fotograf: Petra Gau.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 16:39
Senast uppdaterad: 16 april 2024 16:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors