Företag i fokus:

”Halverade restider” – Historisk satsning inom kollektivtrafiken

301375755_1726418887726284_7615469973259399086_n

Bild: Södertälje kommun.

Ett nytt avtal har signerats mellan Södertälje kommun, Region Stockholm och Nordens största kollektivtrafikföretag Nobina för att skapa framtidens kollektivtrafik i Södertälje.

Avtalet innebär bland annat, förbättrad arbetspendling till och från Södertälje, halverade restider, tätare bussturer och en elbuss som får en helt ny linje med en i egen fil.

Det var under torsdagen som Boel Godner (S), Södertäljes kommunalråd, och Kristoffer Tamsons (M) trafikregionråd, tillsammans skrev en avsiktsförklaring på parken vid centralstationen.

–  Detta är en historisk satsning på nya elbussar och nya expressbussar till Södertälje redan i vinter. En satsning som möjliggör halverad restid för en stor del av Södertäljeborna och en satsning som möjliggörs av att regionen, kommunen, och bussoperatören nu tagit i hand på att utveckla framtidens kollektivtrafik tillsammans, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett pressmeddelande.

Den nya satsningen, med bland annat bland nya elbussar och nya expressbussar, ska leda till en förbättrad arbetspendling till och från Södertälje. Satsningen inbär även kortare restider med buss inom kommunen för resenärerna och en utvecklad landsbygdstrafik.

Ny satsningen inom kollektivtrafiken som bland annat innebär halverade restider och tätare bussturer. Foto: Alex Ataseven.

Målet på sikt är att det egna bilåkandet ska minska, utveckla landsbygdstrafiken och busslinjenätet inom samt till och från Södertälje, samt att Södertälje ska ha en snabb och attraktiv stadsbusstrafik.

– Det är bra för Södertälje om fler åker kollektivt och biltrafiken minskar. Det här är ett led i att göra det enklare och snabbare att till exempel ta sig till och från sitt arbete med buss, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

De närmaste åren kommer följande ske enligt Södertälje kommun:

  • Vi inför nya snabbussar i city, så kallad BRT-linje (Bus Rapid Transit System), som halverar restiden mellan Södertälje syd och Geneta/Ronna. Trafikstart årsskiftet 2022/2023.
  • Vi kommer också påbörja elektrifieringen av stadstrafiken i Södertälje med helt elektriska BRT-bussar. 
  • Vi inför en ny direktbuss som förenklar arbetspendling mellan Södertälje och Liljeholmen med anslutningar till viktiga arbetsplatser. Trafikstart årsskiftet 2022/2023.
  • Geneta/Ronna kommer att trafikeras med tre olika busslinjer med olika anslutningar i Södertälje stadskärna. Det leder till ökad turtäthet och tillgänglighet samtidigt som restiden minskar kraftigt.

 – Framtidens kollektivtrafik i Södertälje är inte bara ett ambitiöst namn utan snarast en modell för hur vi tillsammans med SL och Södertälje kommun ska gå från ord till handling. Där vi med ny teknik, stadsplanering, infrastruktur och kollektivtrafik kan bidra till ett hållbart växande Södertälje, säger Martin Pagrotsky, VD på Nobina Sverige.  

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2022 16:41
Senast uppdaterad: 28 augusti 2022 16:41

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors